Overslaan en naar de inhoud gaan

Linchpin, het nieuwe boek van Seth Godin

Seth Godin is de beroemdste ‘online management goeroe’ van de wereld. Hij is met boeken als ‘Purple Cow’ en ‘Tribes’ zonder…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

is de beroemdste ‘online management goeroe’ van de wereld. Hij is met zonder meer ook de belangrijkste en meest succesvolle auteur van de online marketingwereld. Reden genoeg om reikhalzend uit te kijken naar Linchpin, zijn nieuwe boek. Maakt hij zijn reputatie wederom waar, of stelt hij deze keer wat teleur?

related partner content for mobile comes here

In Purple Cow (uit 2003) pleit Seth Godin hartstochtelijk om als bedrijf ‘anders te zijn’. Het is een briljant pleidooi voor een echt gedurfde differentiatiestrategie. De van General Motors is een van de vele voorbeelden die bewijzen dat hij groot gelijk heeft. In Linchpin herhaalt Godin in zekere zin zijn pleidooi. Maar hij richt zich deze keer niet tot bedrijven of organisaties, maar tot individuen. Om als werknemer of zelfstandige succesvol te worden zal je uniek moeten zijn. Pas dan ben je onmisbaar voor werkgevers en/of opdrachtgevers.

Godin gaat daarbij flink te keer tegen alles wat tot bureaucratie en traditioneel denken leidt. Als een individu braaf meewerkt binnen deze bureaucratische wereld, dan maakt hij zichzelf heel makkelijk vervangbaar en dus uiterst kwetsbaar op de arbeidsmarkt. De essentie van de boodschap is dat iedere professional creatief kan zijn en dat in zijn/haar werkomgeving ook moeten durven te zijn. Als je die creativiteit combineert met een aantal in het boek beschreven aanvullende eigenschappen, dan maak je jezelf onmisbaar voor de werkgever. Succes in het leven en plezier in je werk zijn dan verzekerd. Dat klinkt natuurlijk prachtig, maar er zijn wel een aantal kanttekeningen bij dit boek te plaatsen:

• Allereerst de leesbaarheid. Godin herhaalt zijn stellingen eindeloos en schrijft veel te uitgebreid. Het boek heeft 230 pagina’s terwijl 25 pagina’ s voldoende waren geweest om de boodschap uit te dragen.
• Godin negeert bestaande managementliteratuur en relevante boeken over zelfontplooiing. Hij tracht het wiel geheel opnieuw uit te vinden. Resultaat is een wiel dat veel minder nieuw is dan hij zelf denkt.
• Zijn aversie tegen bureaucratie is begrijpelijk. Maar Godin gaat gemakshalve voorbij aan de naakte waarheid dat bepaalde regels toch echt strikt zullen moeten worden nageleefd. Ik hoop erg dat de piloten van de KLM of de conducteurs van de NS de vele creatieve tips in dit boek niet gaan opvolgen….

Mijn conclusie: Linchpin is zeker niet Godin’ s beste boek. En dan druk ik mij nog voorzichtig uit… Feit blijft dat Godin een van de belangrijkste auteurs op marketing- en communicatiegebied is van deze eeuw.
Eind volgende maand (op 31 maart) treedt Godin weer in Nederland op. Een fraaie kans op de beroemde online goeroe een keer in het echt te zien. Zijn optredens zijn volgens vele bronnen een unieke belevenis. Voor informatie zie: . Molblog zal ook verslag doen van dit optreden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in