Doe mij een app!


Vanaf afgelopen vrijdag zijn alle radiostations van de publieke omroep ook via een iPhone app te beluisteren. Een logische stap, voor een mediamerk.
Waar 10 jaar geleden de vraag rees of bedrijven wel of geen website moeten hebben, gebeurt nu hetzelfde met de mobiele applicatie. Specifieker nog, de iPhone app is volgens velen onmisbaar in je merkstrategie. Moet je als bedrijf of merk nu een app hebben? En zo ja, op welke manier kun je relevant zijn met een eigen app?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe keuze van de publieke omroep om alle radiozenders via iPhone apps aan te bieden is een zeer logische. Immers, als mediamerk biedt je informatie en entertainment en dit zijn juist de twee grootste doeleinden van mobiele apps. Snackable content, dat is wat mensen willen wanneer ze ‘mobiel’ zijn.
Toch worden de unieke aspecten van de mobiele telefoon tegenwoordig nog te weinig benut door app-bouwers. Informatiefilter apps worden het meest gebruikt, maar hierbij speelt locatiebepaling nauwelijks een rol. Wat we veel zien is een doorvertaling van de website naar een app met een goede user interface. Voorbeeld hiervan is de Pathé app.
Een mobiele telefoon leent zich dus voor specifieke toepassingen, zoals locatiebepaling (op elke plek) en instant gemak (op ieder moment). Voorbeelden van apps die hierop inspelen zijn de Taxi app en de pizza app van Domino’s. Beide apps gaan over bestellen, waarbij plaats en tijdstip uitgangspunten zijn.
“Waar is de dichtstbijzijnde....?”
Apps die deze vraag op ieder moment kunnen beantwoorden bieden duidelijk meerwaarde.
Echt interessant wordt het wanneer je met je mobiel kunt gaan betalen. Thuis wordt de computer veel gebruikt voor transacties. Dit zal in de toekomst ook op mobiel een grote rol gaan spelen. Zo is de Rabobank in januari begonnen met mobiel bankieren op de iPhone. Daarnaast is Paypal in Nederland flink aan de weg aan het timmeren en heeft het sinds vorige zomer ook een iPhone app waarmee je gemakkelijk geld kunt overmaken.
Een andere opportuniteit ligt er voor apps die je mobiele telefoon omtoveren tot een totaal ander device, zoals bijvoorbeeld een afstandsbediening of een thermometer. Mooiste voorbeeld hiervan is Sleep Cycle, een applicatie die je slaapgedrag vastlegt, om je vervolgens op een optimaal moment wakker te maken.
Mooi, al die verschillende toepassingen. Maar hoe weet ik als merk nu of die killer app voor mij voor het oprapen ligt? Begin in ieder geval met het beantwoorden van de volgende drie vragen: (1)Is het relevant? (2)Is het onderscheidend? (3)Past het bij het merk? Relevant ben je in ieder geval door slim in te spelen op locatie en moment, of door interessante, snackable content te bieden, zoals de meeste mediamerken nu doen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid