Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamebureau verspreidt blootblaadje in openbaar vervoer

Op verschillende stations in de Randstad is donderdagochtend een krant met foto's van blote borsten verspreid. Een initiatief van het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het 'Tietenblaadje' dook op in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Haarlem. Boerenjongens heeft het blad gemaakt 'om te zien hoe een hype ontstaat en hoe media daar mee omgaan'.

related partner content for mobile comes here

In het gratis magazine op tabloidformaat staan grote kleurenfoto's van vrouwen die voor de camera hun T-shirt omhoogtrekken. Op de platen zijn wel de blote borsten, maar niet de gezichten van de vrouwen te zien. De foto's zijn in Rotterdam en Amsterdam genomen.

Op de verder blanco voorkant staat alleen de tekst 'Het krantje waar niemand om durfde te vragen is er toch gekomen. Wij zetten de eerste stap. Wie maakt nummer 2?' Onder de noemer 'maak van een saaie werkdag iets bijzonders, voeg een beetje schoonheid toe aan je dagelijkse routine' roepen de makers op de bijbehorende het publiek op andere versies van het blad te maken en te verspreiden in eigen stad of land. Daarvoor geeft de site enkele tips, zoals: vertaal Tietenblaadje in je eigen taal, kies op straat willekeurig een aantal vrouwen, ga met een of twee fotografen (wij gebruikten er twee).

Het blaadje, waarvan er 15.000 stuks zijn gedrukt, werd onder meer verspreid via de bakken van gratis dagblad Metro op de verscheidene stations. Directeur Silvio de Groot liet weten daar niet blij mee te zijn. 'Wij weten niets van deze actie en willen er ook niets mee te maken hebben. We sturen direct iemand om onze kranten weer terug in de bakken te leggen.' Ook is het Tietenblaadje in treinen uitgedeeld.

De makers noemen het blad 'een baldadige grap'. 'Dit is een experiment. Het levert ons als reclamemakers interessante informatie op over hoe media werken', aldus een van de bedenkers. Wijze les die uit de actie getrokken kan worden is volgens een van de bedenkers dat een heel belangrijk medium is om een hype te creëren. 'We kregen direct heel veel reacties via Twitter.'

De keuze voor blote borsten was redelijk willekeurig. 'Een leuke bijkomstigheid. Iedereen is nieuwsgierig naar borsten.' De dames in het blad hebben per persoon vijftig euro gekregen voor het poseren.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in