Overslaan en naar de inhoud gaan

RCC: folder Het Nieuwe Rijk in strijd met fatsoen

De Reclame Code Commissie noemt een foldercampagne van de organisatie Het Nieuwe Rijk in strijd met de goede smaak en fatsoen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De commissie bepaalde ook dat de folders onvoldoende als reclame herkenbaar waren adviseert het Nieuwe Rijk niet meer 'op een dergelijke manier haar denkbeeld te verspreiden'. De organisatie verspreidde eind vorig jaar op grote schaal een officieel uitziende brief met een logo dat lijkt op dat van het Rijk, waarin burgers de aanbieding kregen gratis hun burgerservicenummer (BSN) op hun linkerarm te laten tatoeëren.

related partner content for mobile comes here

De folder werd in onder meer Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag huis-aan-huis rondgebracht. De inhoud zorgde voor commotie en riep associaties met de Holocaust op. Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) ontving meerdere klachten. De Reclame Code Commissie is het daar mee eens. 'Naar het oordeel van de commissie gaat de wijze waarop verweerder zijn denkbeeld aanprijst de grenzen van het toelaatbare te buiten.'

Het Nieuwe Rijk, gesteund door een reeks bekende Nederlanders, maakt zich hard tegen de opslag van vingerafdrukken in een centrale database.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in