Online kopen: delen van gegevens vormt nog barriere
Uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Klarna blijkt dat online shoppers het aankoopproces nog steeds regelmatig afbreken nadat ze producten in hun winkelmandje hebben geplaatst.
Het blijkt dat delen van persoonlijke informatie voor veel mensen een barrière blijft. De drie meest voorkomende oorzaken voor het voortijdig afbreken van een aankoop zijn:
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
• Gevoel van onveiligheid om persoonlijke informatie online in te vullen
• Onbetrouwbare of onprofessionele webshop
• Ingewikkelde en tijdrovende registratieprocedure.
De eerste twee punten gaan voornamelijk over het gevoel van e-shoppers, het laatste punt is een concreet aandachtspunt voor webwinkeliers. Wanneer een klant teveel stappen moet doorlopen om iets te kunnen aanschaffen, en niet kan betalen zoals hij of zij wil, dan is de kans groot dat men afhaakt.
De onderzoekers raden dan ook aan om het aantal stappen in het aankoopproces te minimaliseren, en meerdere betaalalternatieven aan te bieden.
Het achteraf betalen van een aankoop kan ook een goede optie zijn, volgens de onderzoekers: achteraf betalen geeft een klant de zekerheid dat hij zijn bankgegevens nooit prijs hoeft te geven. Bovendien zorgt het voor vertrouwen bij de klant, wat leidt tot een hogere besteding in de webwinkel. Een klant hoeft tegelijkertijd alleen zijn (e-mail-)adres, geslacht en geboortedatum door te geven, wat snel is gebeurd. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat het overgrote deel (70 procent) van de consumenten het geen probleem vindt deze gegevens achter te laten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid