Overslaan en naar de inhoud gaan

Foodtrends voor 2013

Ook in 2013 blijft de crisis een grote rol in de keuken spelen. Mensen letten op hun uitgaven en worden zich ook steeds meer bewust van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vlees en vis
Ondanks de crisis worden consumenten steeds milieubewuster. Dierenwelzijn, herkomst en kwaliteit krijgt meer aandacht. Vlees zal steeds duurder worden en om deze redenen gaan mensen op zoek naar alternatieven. Vleesvervangende producten worden mainstream en steeds meer mensen kiezen voor ‘vega for a day”. Nederlanders gaan ook meer vis eten.

related partner content for mobile comes here

Eten uit de achtertuin
Om kosten te besparen ontpoppen we ons zelf tot huistelers en verbouwen zelf steeds vaker natuurlijke producten. Producten en ingrediënten van dichtbij huis hebben een grote aantrekkingskracht. Het gevoel van trots speelt hierbij een even grote rol als het milieuaspect.

Afgepast
We kopen en eten steeds meer op maat. Kleinere porties zorgen ervoor dat er minder eten in de prullenbak belandt. Hebben we toch nog ingrediënten over, dan gooien we dit steeds minder vaak achteloos weg.

Terug naar vroeger
De kliekjes krijgen een plek in gerechten uit grootmoeders tijd, zoals stamppotjes, stoofgerechten en wentelteefjes. ‘Vergeten groenten’ zien we vaker terug. Meer variatie is de trend en de met uitsterven bedreigde groenteman heeft hiermee producten waarmee hij zich kan onderscheiden.

Ouderwets snacken
Men durft zich op straat niet meer schaamteloos te vertonen met een kroket of frietzak in de hand. Snacken is ongezond en past niet in een gezonde lifestyle. De nieuwe manier van snacken dient zich aan: Chips van groenten, gefrituurde insecten en kleine hapjes , van verse ingrediënten, die we kennen van onze vakantiebestemmingen. Ook de comeback van de popcorn is een feit.

Eet-ertainment
Eten is een belevenis, een moment om met anderen te delen. Wat je eet zegt iets over wie je bent. De verpakking van consumptie is hierbij ook een belangrijk statussymbool. Loop jij met een ‘Starbucks”- of “Coffee Company” To Go over straat? Eten is een belevenis en moet ons kunnen verrassen. De Bubble Tea uit Azië is hier een leuk voorbeeld van. Deze variant van de ijsthee bevat verrassende bestanddelen, die het consumeren ervan spannend maken.

Eating – in!
In 2013 zullen we minder buiten de deur gaan eten, maar willen we wel eten als ontspanning en ontmoetingsactiviteit blijven houden. Vrienden en familie worden uitgenodigd voor het diner.

Restaurants
Op het gebied van steeds vaker voorkomende allergieën en wensen zullen er meer varianten op de menukaarten van restaurants staan. Zo zal de keuzes van vegetarische gerechten worden aangevuld met o.a. glutenvrije gerechten en biologische gerechten. Restaurants zullen hierop inspelen door klantgerichter te gaan denken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in