Iedereen een eigen reclamebureau
Mijn vorige blog ‘to pitch or not to pitch’ riep nogal wat reacties op. Vele lezers zijn het er mee eens dat een pitch niet het ideale selectiemechanisme is. De aanstichter van die blog, Mark de Witte, vertelt hoe hij het reclamebureau voor nu en de toekomst ziet.
Waarom is een pitch volgens jou niet het juiste middel om een bureau te kiezen?
‘Veel bedrijven sturen een briefing op en verwachten daar, eventueel na een telefonische toelichting, een uitwerking van. Een mooi plaatje met bijpassend praatje. Klant en bureau hebben elkaar dan nog helemaal niet in de ogen gekeken. Dat is volgens mij geen basis om een langdurige relatie aan te gaan. Zeker niet voor een dienst die zo sterk gebaseerd is op gevoel.’
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Maar hoe dan wel?
‘Een organisatie die een bureau zoekt, zou er gewoon eens bij een paar naar binnen moeten stappen. Sfeer proeven, de mensen leren kennen. Je merkt dan vanzelf waar je een klik hebt en waar niet. Bij een pitch vertrouw je op het plaatje, terwijl je op de mens moet vertrouwen die het plaatje maakt. Hij of zij kan altijd een nieuw plaatje maken als het niet helemaal naar je zin is, maar hij wordt geen ander mens. Die klik is er. Of niet.’
Werkt dat in jouw praktijk?
‘Met ons bueau More willen we in contact komen met de klant en dan bekijken waar hij behoefte aan heeft.
Elke klant heeft eigen behoeftes. De een heeft veel creativiteit in huis, maar een tekort aan capaciteit. Een ander zit juist te wachten op strategisch communicatieadvies dat de eigen afdeling dan weer kan uitvoeren. Met de kennis van de klant en de aanvulling vanuit ons richten we gezamenlijk ons bureau in.
Wat zijn daarvan dan de voordelen?
‘We denken eerder in het proces mee en raken meer betrokken. Door samen een bureau te beginnen halen we meer uit de mensen. Door een betere procesbeheersing krijg je meer aandacht en tijd voor creativiteit en innovatie. Door samen een bureau te beginnen verankeren we de kennis in de organisatie en blijft het niet bij de medewerker(s) hangen. En last but not least- het plezier komt weer terug.'
Reacties:
Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.
Ja, ik wil lid wordenLog InOm een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid