NRC’s DeLuxe: zal het de adverteerder bekoren?
Woensdag werd DeLuxe gelanceerd.
Het was een luxe, bijna decadente lancering (champagne, Lucky Fonz III, modeshows, DJ’s) van een medium dat er mede voor moet zorgen dat krant en bedrijf de komende jaren met opgeheven hoofd tegemoet kunnen treden.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Nog lang geen 5 voor 12
Bij NRC Media is het nog lang geen 5 voor 12. Dat blijkt uit de grootste plannen die hoofdredacteur Peter Vandermeersch voor zijn titel NRC Handelsblad heeft.
Wat is DeLuxe precies? Een magazine dat eens per maand bij het NRC zal zitten. Iedere editie krijgt een eigen thema. Deze wordt in samenwerking met een gastredacteur gemaakt. De eerste editie krijgt het thema ‘mode’, de gastredacteur is modeontwerper Dries van Noten. NRC Media: ‘In DeLuxe staan artikelen over bijzondere personen, exclusieve producten, trends en ervaringen. Het magazine is een aantrekkelijke aanvulling op de overige secties van NRC Handelsblad die onder andere economie, wetenschap en opinie als onderwerp hebben.
‘Het magazine krijgt een opvallend groot formaat: 285x385 mm. Op 17 september 2011 verschijnt de eerste editie van DeLuxe en in 2011 zullen er daarna nog twee edities verschijnen. Kernwoorden van het magazine zijn: eigentijds, ambitieus, stijl en glamour. Intelligente luxe (in de redactionele achtergrondverhalen staan de mensen achter de merken en producten centraal) met grote internationale namen.’
DeLuxe moet ‘lifestyle en luxury’ met een langetermijnkarakter gaan aanbieden en het is de bedoeling dat het magazine een bewaarfunctie krijgt.
Intellectual luxury, intelligente luxe, een uitdrukking die woensdag ook voorbijkwam. Jaguar heeft tenslotte ook een umfeld nodig om te adverteren. Andere adverteerders in het eerste nummer zijn onder andere Mercedes, Tag Heuer, Rabobank, UPC, MontBlanc, Issey Miyake.
Vijf bronnen van vreugde
Tijdens de presentatie van het eerste nummer van DeLuxe gaf de Peter Vandermeersch vijf redenen aan waarom hij blij is.
De eerste is dat NRC steeds meer lezers krijgt. Het tweede punt waar hij verheugd over is, ‘ondanks dat ik een redacteur ben’, is dat er steeds meer advertenties in de krant staan.
Gejuich onder de aanwezigen steeg op toen Vandermeersch aangaf daarnaast ook erg blij te zijn met het pand aan het Rokin. ‘Niet meer in Rotterdam/Capelle aan den IJssel met uitkijk op de snelweg, maar met uitkijk op het Rokin.’
Zijn vierde bron van vreugde was hetgeen hij woensdagochtend op zijn blog aankondigde: er komt ook een ochtendeditie van NRC Handelsblad.
Het laatste punt was de lancering van DeLuxe.
Geen Afghanistan
Directeur-uitgever NRC Media, Hans Nijenhuis (hij staat met een column op de laatste redactiepagina in de eerste DeLuxe), gaf in het voorfilmpje toe 'dat er misschien niet zoveel Afghanistan in DeLuxe staat.’ Vandermeersch zei later dat dit komt omdat de krant, het NRC Handelsblad, er is voor het hoofd (en dus voor het harde nieuws als Afghanistan): ‘Daar gaan we de komende tijd ook hard aan werken’. DeLuxe is er voor het hart (en de onderbuik).
NRC-redacteur Monique Snoeijen vertelde de aanwezigen dat Peter Vandermeersch bij zijn aantreden zich verbaasde over dat het medium niet serieus aandacht besteedde aan lifestyle. Hij zette de zaterdagbijlage Luxe in de markt en komt nu dus met de overtreffende trap: het magazine DeLuxe. Vandermeersch: ‘We bereiken met DeLuxe één miljoen lezers. Zo zijn we in een klap het grootste tijdschrift van Nederland.’
Nijenhuis: ‘Ook als je rationeel bent, heb je dromen.’ Voor die dromen is er dus DeLuxe.
Vandermeersch noemt de vormgeving van DeLuxe van art director Sabine Verschueren (die eerder NRC Focus vormgaf en ook verantwoordelijk is voor de art direction van Tijdschrift voor Marketing) ‘sensueel’.
NRC Media zegt over zichzelf dat het een zelfstandig bedrijf is met sterke groeidoelstellingen. ‘Onze specialiteit is het informeren en binden van een high end-doelgroep. We onderscheiden ons door de kwaliteit van onze crossmediale proposities door onze campagnes op maat in print, online en mobiel. Partners kunnen rekenen op de service en ervaring van onze creatieve mediastrategen en planners.’
Ik was woensdag danig onder de indruk. Niet zozeer van DeLuxe zelf (ik vind de onderwerpen, noch de vormgeving en formule spannend, vernieuwend of uitdagend), maar wel van de getoonde decadentie en het lef dat mensen als Peter Vandermeersch en Hans Nijenhuis laten zien. Er wordt geïnvesteerd! Ze geloven in hun medium en zetten alle zeilen bij om naast de lezers, die oh zo belangrijke adverteerders aan zich te binden. Of het werkt, dat zal de toekomst uitwijzen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid