Goede doelen online: Elke gift is een heldendaad
Eerder schreef ik naar aanleiding van eigen onderzoek over goede doelen en de online aanwezigheid. Wat mij destijds opviel was de gebrekkige aandacht voor de community van de organisatie. Er werd voornamelijk vanuit de organisatie zelf gedacht. Hierbij vergat men te denken aan intrinsieke motivatie als grote invloed op de betrokkenheid. Daar komt verandering in.
Uit de uitgevoerde sentimentanalyse bleek dat grote organisaties als Amnesty en Greenpeace regelmatig kritiek kregen. Instellingen met een relatief “bescheiden” opstelling als Pink Ribbon, Kika en het KWF werden veel beter beoordeeld. Het positieve sentiment werd gecreëerd door de achterban. Men was gemotiveerd online te delen waarom voor een goed doel werd gekozen, acties werden op touw gezet en het eigen netwerk werd aangesproken.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisGoede doelen hadden naar mijn idee nog nauwelijks door hoe sociale media goed konden worden ingezet. Het slechts ouderwets vragen naar mijn geld motiveert en activeert mij niet om anderen aan te spreken op hun gevoel. Zoals reeds uit onderzoek bleek wordt in 69% van de gevallen gedoneerd omdat men een band ervaart met het doel.
Dat ik gemotiveerd wil worden begrijpen sommige goede doelen wel. Waardering is een van de noodzakelijke ingrediënten en met de start van september, de maand waarin veel goede doelen collecteren, worden we in het zonnetje gezet. Elke gift is een heldendaad zo blijkt uit een ludieke video. Hiermee motiveren het KWF, Fonds Verstandelijk Gehandicapten, het Prinses Beatrix Fonds en de Nierstichting mij toch om ook de volgende keer wat in de groene bus te stoppen en deze boodschap met jullie te delen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid