Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer donoren door speciale begeleiding van 'donor-intensivisten'

Zogenaamde ‘donor-intensivisten’ zorgen voor meer orgaandonoren. Dat blijkt uit een proef van 21 ziekenhuizen om meer orgaandonaties te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het aantal donaties in de 21 ziekenhuizen is verdubbeld sinds het begin van de proef, twee jaar geleden. Dat liet het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) maandag weten na berichtgeving door RTL Nieuws.

related partner content for mobile comes here

De ziekenhuizen werken met speciale medici die de familie van patiënten benaderen. Het gaat dan om patiënten die al hersendood zijn of een zeer slechte prognose hebben. Door actief het gesprek met de familie aan te gaan, komt de vraag minder als een schok en zeggen nabestaanden sneller ja.

Traditioneel krijgen nabestaanden de vraag over donatie na het overlijden van de patiënt voorgelegd. De vraag schokt veel nabestaanden die op dat moment niet zo'n ingrijpende beslissing willen nemen. Veel nabestaanden wijzen de donatie dan af, ook als de overledene zelf wel donor wilde zijn.

Bij de nieuwe methode, een pilotprogramma dat nu bijna 2 jaar loopt, informeren gespecialiseerde medici vakgenoten over hoe ze bijvoorbeeld de moeilijke vraag over het doneren van organen aan nabestaanden kunnen stellen.

Het ziekenhuis, dat leiding gaf aan het programma, kreeg daarvoor een subsidie van 1,9 miljoen euro. Het hoopt dat het systeem later dit jaar landelijk wordt ingevoerd. (RTL Nieuws)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in