Overslaan en naar de inhoud gaan

Netwerken tot je blauw ziet

Vitas Kersbergen: Een paar weken geleden werd ik uitgenodigd door de Brown Paper Company voor zomervaren… een avond rondvaren in de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daarom ook was ik enorm verbaasd dat een collega van mij vertelde dat steeds meer evenementen hebben te lijden onder een gebrek aan animo. Men wil niet meer betalen voor een evenement of moet zich focussen op directe business en omzet.

related partner content for mobile comes here

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij zou een tegengestelde beweging van netwerken en verbinden logischer zijn. Om er maar een politiek slogan tegenaan te gooien: Juist nu! Nieuwe contacten via netwerken en evenementen als de Top Marketing Tour van NIMA Young Professionals, het MT 500 evenement of borrels buiten jouw branche zorgen voor nieuwe zienswijzen en ideeën. Belangrijk, want de noodzaak van bedrijfsinnovatie en nieuwe marketingproposities wordt alleen maar groter door de slec…uuh uitdagende economie. Als de taart kleiner wordt maar het aantal bedrijven dat interesse heeft in die taart gelijk blijft, dan kan het flink ellebogen worden. En waarom tot bloedens toe vechten over een klein stukje zee (de zogenaamde red ocean strategy) als je met verfrissende ideeën en innovatie ook een stukje zee kan vinden waar nog niemand vist? Daar is de zee nog blauw en de concurrentie nog afwezig (de blue ocean strategy).

Tijd dus voor verbinden en contacten leggen tussen mensen en bedrijven die elkaar leuk vinden, die elkaars missie snappen en daarom elkaar kunnen versterken. Zo’n samenwerking hoeft niet meteen concreet te zijn, want als er een klik is dan komt dat (business)ei van Columbus vanzelf. Zo ook met coaching. Al jaren heb ik het geluk om ervaren mensen om mij heen te hebben die een aantal keer per jaar hun ervaringen met mij willen delen. Op het moment heb ik een Register Marketeer als coach binnen het NIMA Young Professionals Career Boosterprogramma (wat een naam! Kan dat marketingtechnisch niet korter?). In de jaren daarvoor was dat mijn oud manager van Nuon. Met een coach is de klik erg belangrijk, je moet elkaar ‘leuk’ vinden, elkaar snappen of inspirerend vinden. De basis is dus contact. Wat je uiteindelijk met elkaar bespreekt, wordt gevormd door de interactie die waardevol is voor jou en jouw coach. En net als bij netwerken komen daar verrassend leuke connecties en verbindingen uit. En laat nieuwe verbindingen nu juist al eeuwenlang de bron zijn voor nieuwe inzichten en proposities!

Niet voor niets is ‘monosynaps’ een graag gehoord scheldwoord onder doctoren. Iemand die in zijn hersenen maar 1 verbinding heeft, is niet bepaald Einstein. Diegene die daarentegen nieuwe verbinden legt, dingen en mensen verbindt die voorheen niet verbonden waren, zal vroeg of laat een verbintenis maken die zijn business wegleidt van de rode oceaan naar een blauwe. Het is dus tijd om te netwerken tot je blauw ziet, want op een blauwe oceaan is het rustig vissen. En als je geluk hebt, schijnt de zon!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in