Merkwaarde blijft een raadsel


Over het vaststellen van de waarde van een merk wordt heel wat gediscussieerd. Dat is niet alleen een kwestie van verschillende inzichten over het begrip merkwaarde, maar ook een belangenstrijd tussen wetenschappers, marketeers, juristen en andere betrokkenen. Die hebben allemaal zo hun eigen redenen om de waarde van een merk te willen bepalen. Over één ding zijn alle deskundigen het echter eens: merkwaarde wordt steeds belangrijker, zeker in conjunctureel gezien moeilijke tijden. Experts gaan er bovendien vanuit dat bij het bepalen daarvan de noodzaak tot transparantie steeds groter zal worden (zie de boekhoudschandalen bij diverse multinationals).
En daar begint de ellende. Er bestaat inmiddels een wirwar van methoden om de merkwaarde vast te stellen en ze leveren bijna allemaal een andere uitkomst, zo blijkt uit onderzoek. Geen wonder dat men in de meeste bedrijven door de bomen het bos niet ziet en geen flauw idee heeft van de waarde van het eigen merk. En voorlopig lijkt de steen der wijzen nog niet gevonden, hoe hard marktonderzoekers, reclame- en andere adviesbureaus ook roepen dat hún methode alle andere overbodig maakt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>Bron: 100 Jahre Deutscher Markenverband<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid