Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkwaarde blijft een raadsel

Wat kost een merk? Een prangende vraag, en niet alleen voor marketingmanagers. Maar ook een vraag die waarschijnlijk nooit helemaal…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Over het vaststellen van de waarde van een merk wordt heel wat gediscussieerd. Dat is niet alleen een kwestie van verschillende inzichten over het begrip merkwaarde, maar ook een belangenstrijd tussen wetenschappers, marketeers, juristen en andere betrokkenen. Die hebben allemaal zo hun eigen redenen om de waarde van een merk te willen bepalen. Over één ding zijn alle deskundigen het echter eens: merkwaarde wordt steeds belangrijker, zeker in conjunctureel gezien moeilijke tijden. Experts gaan er bovendien vanuit dat bij het bepalen daarvan de noodzaak tot transparantie steeds groter zal worden (zie de boekhoudschandalen bij diverse multinationals).

related partner content for mobile comes here

En daar begint de ellende. Er bestaat inmiddels een wirwar van methoden om de merkwaarde vast te stellen en ze leveren bijna allemaal een andere uitkomst, zo blijkt uit onderzoek. Geen wonder dat men in de meeste bedrijven door de bomen het bos niet ziet en geen flauw idee heeft van de waarde van het eigen merk. En voorlopig lijkt de steen der wijzen nog niet gevonden, hoe hard marktonderzoekers, reclame- en andere adviesbureaus ook roepen dat hún methode alle andere overbodig maakt.

< SIZE=1>Bron: 100 Jahre Deutscher Markenverband<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in