Overslaan en naar de inhoud gaan

Kinderen en jongeren zijn hun eigen idool

Bij het spiegelen aan rolmodellen (ouders, vrienden, idolen) gaan kinderen en jongeren primair van zichzelf uit. 'Mijn idool, dat ben…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek dat Bureau IPM KidWise heeft uitgevoerd naar de interactie van 0-18 jarigen met de sociale omgeving in opdracht van Sanoma Uitgevers. Jongeren hun eigen identiteit bij elkaar te shoppen. 'Een beetje als mijn moeder, een beetje Jennifer Lopez en een sausje Diesel'. Idolen worden nu gebruikt als streefvoorbeelden (could-be-me) en niet meer als verheven droomvoorbeelden (wish-it-was-me). Dit sluit aan op de behoefte om dicht bij zichzelf te willen blijven staan. Huidige idolen zijn betrekkelijk gewoon, maar met net iets extra's. Niet alleen idolen, ook merken stralen bij voorkeur een could-be-me gevoel uit, dicht bij henzelf, maar wel met wat extra's. 'Jezelf zijn' is het credo in de hedendaagse opvoeding. Een eigen mening hebben en het ontwikkelen van zelfbewustzijn en zelfvertrouwen worden al vanaf heel jonge leeftijd gestimuleerd. Autoriteit is uit, coaching is in, blijkt ook uit het onderzoek. Kinderen en jongeren laten zich graag inspireren en sturen in hun ontwikkeling naar zelfstandigheid. Binnen de gangbare gezinssituaties worden normen en waarden op een natuurlijke wijze eigen gemaakt.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in