Kinderen en jongeren zijn hun eigen idool
Dat blijkt uit een onderzoek dat Bureau IPM KidWise heeft uitgevoerd naar de interactie van 0-18 jarigen met de sociale omgeving in opdracht van Sanoma Uitgevers. Jongeren hun eigen identiteit bij elkaar te shoppen. 'Een beetje als mijn moeder, een beetje Jennifer Lopez en een sausje Diesel'. Idolen worden nu gebruikt als streefvoorbeelden (could-be-me) en niet meer als verheven droomvoorbeelden (wish-it-was-me). Dit sluit aan op de behoefte om dicht bij zichzelf te willen blijven staan. Huidige idolen zijn betrekkelijk gewoon, maar met net iets extra's. Niet alleen idolen, ook merken stralen bij voorkeur een could-be-me gevoel uit, dicht bij henzelf, maar wel met wat extra's. 'Jezelf zijn' is het credo in de hedendaagse opvoeding. Een eigen mening hebben en het ontwikkelen van zelfbewustzijn en zelfvertrouwen worden al vanaf heel jonge leeftijd gestimuleerd. Autoriteit is uit, coaching is in, blijkt ook uit het onderzoek. Kinderen en jongeren laten zich graag inspireren en sturen in hun ontwikkeling naar zelfstandigheid. Binnen de gangbare gezinssituaties worden normen en waarden op een natuurlijke wijze eigen gemaakt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid