Internetbureaus groeien in omzet en winstgevendheid
De gezamenlijke omzet van de aangesloten bureau’s is ruim 230 miljoen euro, een stijging van 4,75% ten opzichte van 2011. Naast een omzetgroei rapporteren de aangesloten bureau’s tevens een toename in winstgevendheid (1%) en een hogere omzet per medewerker (103.373 euro).
De projecten die internetbureau’s uitvoeren nemen steeds grotere vormen aan. Zo is de gemiddelde besteding per project met maar liefst 27% gestegen. De rol van internetbureaus is dan ook in rap tempo aan het verbreden, constateren de opstellers van het rapport. Concentreerde het overgrote deel van de omzet zich vijf jaar geleden nog op het realiseren van websites en applicaties, anno 2013 zijn toepassingen voor mobiel en tablet inmiddels een volwaardig onderdeel van de dienstverlening. De cijfers geven aan dat internetbureaus steeds meer strategisch worden ingezet.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaOpvallend is dat de omzetstijging niet gepaard gaat met groei in aantal werknemers. Hier is juist sprake van een daling ten opzichte van 2011. PIBN-directeur Jonas Nouwen stelt dat dit het gevolg is van een toenemende focus van bureaudirecties op winstgevendheid. Ook veronderstelt hij hier de invloed van 'verdere professionalisering binnen de branche'.
Bijna alle respondenten verwachten ook in 2013 een verdere groei in omzet en winstgevendheid. Nouwen licht toe dat 'nagenoeg alle grote bedrijven in Nederland voor hun internetstrategie uiteindelijk toch kiezen voor een gespecialiseerd online bureau. Dan is het aannemelijk om te verwachten dat de toenemende investeringen in het online kanaal voor een belangrijk deel bij onze leden belandt.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid