Overslaan en naar de inhoud gaan

De toekomstbestendige communicatieadviseur

Met ontwikkelingen als hyperconcurrentie, digitalisering en de dwingende roep van het publiek om transparantie verandert het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marjolein, wat zie jij voor veranderingen in het communicatievak?
M: ‘Er wordt veel meer gecommuniceerd dan een aantal jaren geleden. Dit gebeurt enerzijds binnen de organisatie zelf; vroeger fungeerde de communicatieadviseur als spil in de communicatie, nu zijn de lijnen korter en staan medewerkers van alle afdeling constant (digitaal) met elkaar in contact. Daarnaast is het ook extern niet meer alleen de communicatieafdeling die communiceert over de organisatie. Medewerkers van alle afdelingen kunnen, bijvoorbeeld via sociale media, informatie naar buiten brengen over de organisatie.’

related partner content for mobile comes here

V: Hoe zie jij de rol van communicatieprofessional veranderen?
M: ‘Communicatie binnen bedrijven wordt circulair. De communicatie-afdeling krijgt een andere rol. Vroeger draaide communicatie vooral om het maken van beleid, het schrijven van goede teksten en dit intern en extern rondzenden. Deze basisskills (framing, teksten schrijven etc.) blijven hetzelfde maar het gaat nu niet meer alleen om het zenden van deze informatie, maar ook om het zorgen voor afstemming met verschillende stakeholders. Dus het creëren van dialoog, het managen van relaties maar ook laten zien wat de organisatie doet met de gekregen input. De voornaamste rol van de communicatieprofessional wordt het faciliteren van deze afstemming. In organisaties wordt hierbij steeds meer participatie verwacht van medewerkers. Het is aan de communicatieadviseur om dit in goede banen te leiden. De communicatieadviseur neemt dus een centralere en meer strategische rol aan in de organisatie. Deze nieuwe rol vereist ook andere skills en een andere blik op communicatie.’

Wat zijn deze skills precies en hoe bereid je je voor op de toekomst? Marjolein Rigter geeft samen met Petra Koopmans (account director Porter Novelli) een workshop over De toekomstige communicatieadviseur tijdens de . Tijdens deze sessie wordt naast inzicht in de laatste ontwikkelingen in het communicatievak en de bijbehorende rol van de communicatieadviseur inzicht gegeven in de benodigde kennis en vaardigheden van de communicatieadviseur. Vervolgens vertaal je dit naar je eigen situatie met persoonlijk toekomstprofiel. Inschrijven kan nu . Bij inschrijven tot 1 september ontvangt je het nieuwe boek Reflectieve Communicatie Scrum van Betteke van Ruler cadeau.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in