Overslaan en naar de inhoud gaan

Banken, het is een communicatieprobleem!

Burgers beginnen ‘simpele’ bank is vandaag het nieuws. Volgens de initiatiefnemers is dit idee ontstaan uit onvrede over de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens Jan Brink, één van de oprichters, schreeuwen particulieren en bedrijven om verandering, maar krijgen zij geen gehoor bij bestaande banken. Erg paradoxaal als je vandaag de website van het initiatief probeert te bekijken; ‘wegens de vele aanvragen is onze website momenteel niet te bezoeken. Probeert u het later nogmaals’.
Er zijn wel meerdere financiële instellingen die inspelen op het communicatieprobleem van hun branche. Een recent voorbeeld is de TV commercial van die man en vrouw aan een tafel, zij probeert hem iets uit te leggen over zijn pensioen. Het lukt niet want ze spreekt Chinees. Het enige geruststellende aan deze commercial is dat ik blijkbaar niet de enige ben die niets van pensioenen begrijpt. Als je zoveel geld steekt in above the line campagnes, dan hoop je maar dat die campagnes de doelstellingen behalen die ze beogen.

related partner content for mobile comes here

Oké, dat is een commercial. Maar wat is jouw gedachte bij een gemiddelde brief van je pensioenuitvoerder? Stop je ook met lezen bij de afkorting UPO? Al die wollige taal, afkortingen en terminologie. Ik geloof al lang niet meer dat ik dit ooit ga begrijpen. Kan het niet wat simpeler? Een op het oog mooi initiatief van de overheid als mijnpensioenoverzicht.nl leek een stap in de goede richting. Ooit ingelogd? Bespaar je de moeite, makkelijker wordt het zeker niet. Waardoor komt het toch dat het de financiële branche niet lukt helderheid te verschaffen en vertrouwen te creëren?

Het nieuws van vandaag doet me weer denken aan ‘A Brand New Day’ die in 2010 als een ‘game changer’ de markt bestormde en zich positioneerde als een (pensioen)verzekeraar met een duidelijke missie, namelijk: ‘de verzekeringsmarkt openbreken’ en de Nederlandse consument ‘bevrijden van de woekerkosten en slechte service van de verzekeraars’. Denk bijvoorbeeld aan hun ‘wij pikken het niet’ reclamecampagne waarin ze consumenten opriepen om terug te slaan en hun pensioenpolis over te boeken. Hoewel A Brand New Day hun missie helder communiceerde en transparantie rondom hun merk en hun producten propageerde, heeft dit niet de gewenste aardverschuiving opgeleverd.

Wat gaat er de komende maanden gebeuren, gaan we massaal participeren in De Financiële Coöperatie? Ik adviseer De Financiële Coöperatie op z’n minst te starten met de basale communicatie voor een beetje vertrouwen in een goede afloop.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in