A-merken laten wederom minimale groei zien, maar successen zijn er ook
De supermarktomzet van de 100 grootste A-merken is het afgelopen jaar met 0,2 procent gegroeid. Daarmee leverden zij in 2014 een omzet op van 7,9 miljard euro en dat is bijna een kwart van de totale supermarktomzet. Dat meldde marktonderzoeker IRI vrijdag, die elk jaar de prestaties van A-merken meet.
In 2013 was die groei met 0,3 procent ook al minimaal. In 2011 lag de groei van de supermarktomzet van de top 100 nog ruim boven de 2 procent. Sindsdien is sprake van een dalende trend.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe verklaring van IRI is dat A-merken steeds meer ook elders te koop zijn en vaak tegen lagere prijzen. Een andere oorzaak is het gebrek aan innovatie.
project_amstel_radler_137363437219_617px.jpg
Een voorbeeld van geslaagde innovatie die IRI noemt, is Radler. Dat is een mengsel van bier en limonade. De marktonderzoeker: 'Dat heeft ervoor gezorgd dat de supermarktomzet van vrijwel alle biermerken is gegroeid.'
Het grootste A-merk in Nederland in 2014 was Marlboro met een supermarktomzet van 399 miljoen euro. Het sigarettenmerk verdrong Campina van de eerste plaats. Het zuivelmerk staat nu op 2 met een omzet van 385 miljoen euro. Douwe Egberts (309 miljoen euro), Coca Cola (294 miljoen euro) en Heineken (246 miljoen euro) zijn de nummer 3, 4 en 5.
Bron: ANP
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid