Overslaan en naar de inhoud gaan

A-merken laten wederom minimale groei zien, maar successen zijn er ook

Met een plus van 0,2 procent, laten de 100 grootste A-merken in Nederland opnieuw nauwelijks groei zien.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De supermarktomzet van de 100 grootste A-merken is het afgelopen jaar met 0,2 procent gegroeid. Daarmee leverden zij in 2014 een omzet op van 7,9 miljard euro en dat is bijna een kwart van de totale supermarktomzet. Dat meldde marktonderzoeker IRI vrijdag, die elk jaar de prestaties van A-merken meet.

related partner content for mobile comes here

In 2013 was die groei met 0,3 procent ook al minimaal. In 2011 lag de groei van de supermarktomzet van de top 100 nog ruim boven de 2 procent. Sindsdien is sprake van een dalende trend.

De verklaring van IRI is dat A-merken steeds meer ook elders te koop zijn en vaak tegen lagere prijzen. Een andere oorzaak is het gebrek aan innovatie.

Een voorbeeld van geslaagde innovatie die IRI noemt, is Radler. Dat is een mengsel van bier en limonade. De marktonderzoeker: &;Dat heeft ervoor gezorgd dat de supermarktomzet van vrijwel alle biermerken is gegroeid.&;

Het grootste A-merk in Nederland in 2014 was Marlboro met een supermarktomzet van 399 miljoen euro. Het sigarettenmerk verdrong Campina van de eerste plaats. Het zuivelmerk staat nu op 2 met een omzet van 385 miljoen euro. Douwe Egberts (309 miljoen euro), Coca Cola (294 miljoen euro) en Heineken (246 miljoen euro) zijn de nummer 3, 4 en 5.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in