Overslaan en naar de inhoud gaan

Ode aan de misfits

Apple is groot geworden omdat ze een 'misfit' als CEO hadden. Iemand die gek genoeg was om te denken dat hij de wereld kon veranderen. En…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Steve Jobs liet een geweldig bedrijf achter. Ergens in de levensloop van het bedrijf tipte het tegen een punt aan waarna het zich ontvouwde tot inderdaad grootsheid. En dat was dat Jobs de tegenwoordigheid van geest had ‘ja’ te zeggen tegen een reclamecampagne die zou uitgroeien tot mythologische proposities. De ;Think Different&;">'Think Different'-campagne was een ode. Een bewieroking van de ‘misfits’. Want de gekken die zo gek zijn dat ze denken de wereld te kunnen veranderen zijn degenen die het doen. *pinkt traantje weg*

related partner content for mobile comes here

Ik wil het hier nu niet hebben over de impact die de campagne had op het publiek, en vooral op medewerkers van Apple (), maar op de vergissing dat de misfits de wereld veranderen.
Het is wel waar dat belangrijke veranderingen achteraf bezien door misfits blijken gerealiseerd te zijn, maar dat is niet de verdienste van die misfits, maar puur toeval. Dat leg ik graag uit.

Bas Haring hoorde ik vertellen. Dat gaat over de Flevopolder. Dat was ooit zee en door indijking kwam het droog te liggen. Het duurde even voordat die modder leefbaar terrein werd, maar al snel gingen er plantjes groeien. En al heel snel daarna kwamen er konijnen in het splinternieuwe landschap. Bas Haring vroeg zich af hoe die daar zo snel gekomen waren. Een boswachter wist hem te vertellen dat die konijnen de twee kilometer vanaf het vasteland gezwommen hadden. Maar hoe wisten die konijnen dat er nieuw land was? Dat kun je als konijn namelijk helemaal niet zien liggen. Dat wisten ze ook helemaal niet. Vóór de gelukkige konijnen die Flevoland bereikt hadden, hadden al generaties konijnen de oversteek gemaakt naar een Fevopolder die er nooit lag, en dus verdronken waren. Maar waarom gingen die konijnen dan blind zwemmen? Omdat het misfits waren. Letterlijk was er voor hun geen plaats. Ze pasten niet meer onder hun soortgenoten.

Waarom schrijf ik dit stukje? Omdat ik een lans wil breken voor het idee dat we àlle misfits bewieroken. Al die mensen die -ook maar door toeval- niet mee kunnen in de maatschappij zoals die is. Die daarom naar de randen daarvan gedreven worden en -groepsdieren als we zijn- daarom een leven leiden met veel lijden, op zoek. Op zoek naar uiteindelijk iets dat er niet voor ze is. Ja, op die enkeling na die toevallig heel veel geluk heeft.

Onze maatschappij wordt echt mooier als we ook al die andere misfits een ode brengen. Niet omdat ze iets gepresteerd hebben. Maar omdat ze niets gepresteerd hebben. Probeer het maar eens in gedachten. En beoefen het regelmatig. Ook de misfit in jou heelt zich dan. Niet omdat het weggaat, maar omdat het zich opgenomen weet in een veel bredere context die liefde is.

Nou, welk bedrijf maakt hier een campagne van?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in