Overslaan en naar de inhoud gaan

DDMA lanceert Code Social Media Marketing

Dialoogmarketing branchevereniging DDMA heeft de Code Social Media Marketing gelanceerd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Code moet een begin maken met het reguleren van reclame- en marketingactiviteiten via social media. De Code beoogt transparantie in social marketing te bevorderen, door te zorgen dat reclame via social marketing als zodanig herkenbaar is. De Code vindt zijn oorsprong in de ethische Code van de Amerikaanse Word Of Mouth Marketing Association (WOMMA) en is tot stand gekomen na brede publieke consultatie met de branche via een publiek debat en online discussieforum, de Consumentenbond en de DDMA Commissie Regelgeving.

related partner content for mobile comes here

Het doel van de Code is om zichtbaar te maken wanneer een mening of boodschap die consumenten/klanten over producten verspreiden, via social media of word-of-mouth, zijn ontstaan in het kader van marketingprogramma’s. Wanneer een bekende Nederlander bijvoorbeeld betaald twittert over product X, moet hij dat aangeven.

Deze ‘gesponsorde meningen’ moeten volgens de Code zichtbaar worden gemaakt door middel van hashtags. Denk hierbij aan: vergoeding (), sponsoring () of het aanbieden van gratis producten (). Onder ‘reclame’ wordt in de Code zowel positieve- als negatieve berichten over producten of diensten verstaan. “De ontvanger moet de geloofwaardigheid van een mening wel kunnen beoordelen. En daarvoor is transparantie nodig over de relatie tussen zender en het merk waarover het gaat,” aldus Willem Sodderland, initiatiefnemer van de code binnen de DDMA en voorzitter van de DDMA Commissie Social Marketing.

De 270 leden van DDMA hebben zich tijdens de Algemene ledenvergadering unaniem gecommitteerd aan de code.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in