Overslaan en naar de inhoud gaan

Vijf misvattingen over Mobile Search

Het aantal smartphone gebruikers groeit gestaag. Volgens Telecompaper is al ruim de helft van alle Nederlanders momenteel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de laatste twee jaar groeide het aantal mobiele zoekopdrachten met 500%, een percentage dat vergelijkbaar is met Google’s desktop search back in de early days.

related partner content for mobile comes here

Een ‘no-brainer’ voor marketeers om hier op in te spelen, zou je denken. Niets is minder waar… Brands in Nederland missen massaal de boot (idem voor mobile display advertising, zie: ). Vaak gewoon door onjuiste inzet van mobile search advertising (in Google Adwords) en het gebrek aan kennis aangaande mobile SEO. Gevolg: irrelevante zoekresultaten die leiden naar sites die niet voor mobiel geoptimaliseerd zijn en campagnes die niet zijn afgestemd op de context van de mobiele gebruiker.

Hoog tijd dus om de vijf meest voorkomende misvattingen over mobile search uit de wereld te helpen. Vandaag deel 1.

Misvatting 1: Mobile search = desktop search
Op een of andere manier leeft onder marketeers de volgende opvatting: “Mobile search, dat is/werkt toch gewoon hetzelfde als onze desktop search? Kwestie van een vinkje aanzetten in Adwords.” Uh nee, not at all! Het aantal mobiele zoekopdrachten piekt namelijk niet alleen op een ander moment als desktop, maar de gebruiker bevindt zich in een compleet andere context en heeft een andere zoekintentie.

Google 2011: Search traffic by Time of Day

Het feit dat een mobile device GPS aan boord heeft, 1 op de 3 mobiele zoekopdrachten lokaal is en Google mobiel-specifieke advertentie extensies aanbiedt (zoals click-to-call, route plannen, etc.), betekent dat er een nieuw speelveld in de wereld van zoekmachine marketing is ontstaan. Met nieuwe kansen en mogelijkheden voor adverteerders om bijvoorbeeld de ‘shopping consumer’ naar hun ‘brick ‘n mortar’ stores of favorite mobiele sites te leiden.

Benader je mobile search exact hetzelfde als desktop search, speel je niet in op de lokale en actiegerichte context van de mobiele gebruiker en leidt je hen naar een site die niet is geoptimaliseerd voor mobiel. Gevolg: geen optimale brand experience voor de consument (hoog weigeringspercentage) en geen optimale ROI voor de adverteerder.

Gelukkig zijn er in Nederland enkele brands die dit wel beginnen te snappen. KLM voert bijvoorbeeld een separate mobiele Adwords campagne met mobiele landingspagina’s.

Separate mobiele Adwords campagne KLM

Wel zonde dat wanneer ik op mijn smartphone in Google zoek naar ‘vliegticket parijs’, KLM me dezelfde advertentie toont en dus naar Londen 'stuurt'…

Dave Kruizinga is CEO en Founder van Mobile Search Company


Mobile Marketing Nederland 2012 (www.MobileMarketingNederland.nl)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in