Mom Brands kaapt Pepsi-slogan
Mom Brands is een Amerikaanse fabrikant van instant granen- en havermoutontbijten, met een heel klein marketingbudget. Ter vergelijking: het merk Oat Revolution heeft 1 procent maerktaandeel, Quaker Oats (eigendom van PepsiCo overigens) heeft 42 procent marktaandeel.
De fabrikant maakte een online video voor het merk Better Oats. In de film komt de slogan van Pepsi voorbij. ‘The Choice of a new Generation’ werd gebruikt op het hoogtepunt van Pepsi’s marketing. Reclamebureau BBDO was verantwoordelijk voor de kostbare uitingen met Michael Jackson, Lionel Richie, Tina Turner en vele andere artiesten.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaHet is ongewoon dat een slogan wordt gerecycled door een ander merk. Vaak kan het ook niet. Maar Mom ontdekte dat er geen juridische barrieres waren en greep zijn kans. De laatste keer dat Pepsi de pay off gebruikte, was in 1991. En dan geldt: als je het niet gebruikt, verlies je de rechten. Dat gebeurde in 2006. Mom Brands heeft de slogan nu wettelijk geregistreerd.
De film is door Mom zelf gemaakt, het merk heeft geen reclamebureau. Linda Fisher, communicatiemanager van Mom: ‘We doen het goedkoop, maar dat past bij het merk. Geen grote push. Better Oats is de keuze van een nieuwe generatie. De slogan is alleen nu van toepassing op havermout, niet op cola.’
Pepsi zou nog protest kunnen aandienen, door te stellen dat consumenten de slogan nog associeren met Pepsi. Dan zou de rechtbank onderzoek moeten instellen of dat inderdaad het geval is.
De totale kosten van de campagne zijn 150.000 dollar. 7500 dollar werd betaald aan de acteur in de film. Michael Jackson kreeg van Pepsi 5 miljoen dollar voor zijn optreden in de Pepsi-commercial.
Bron: Adage
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid