Overslaan en naar de inhoud gaan

Mom Brands kaapt Pepsi-slogan

‘The Choice of a new Generation’ is niet langer van Pepsi. Een kleine ontbijtgranenfabrikant kaapte de slogan.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mom Brands is een Amerikaanse fabrikant van instant granen- en havermoutontbijten, met een heel klein marketingbudget. Ter vergelijking: het merk Oat Revolution heeft 1 procent maerktaandeel, Quaker Oats (eigendom van PepsiCo overigens) heeft 42 procent marktaandeel.

related partner content for mobile comes here
Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

De fabrikant maakte een online video voor het merk Better Oats. In de film komt de slogan van Pepsi voorbij. ‘The Choice of a new Generation’ werd gebruikt op het hoogtepunt van Pepsi’s marketing. Reclamebureau BBDO was verantwoordelijk voor de kostbare , Lionel Richie, Tina Turner en vele andere artiesten.

Het is ongewoon dat een slogan wordt gerecycled door een ander merk. Vaak kan het ook niet. Maar Mom ontdekte dat er geen juridische barrieres waren en greep zijn kans. De laatste keer dat Pepsi de pay off gebruikte, was in 1991. En dan geldt: als je het niet gebruikt, verlies je de rechten. Dat gebeurde in 2006. Mom Brands heeft de slogan nu wettelijk geregistreerd.

De film is door Mom zelf gemaakt, het merk heeft geen reclamebureau. Linda Fisher, communicatiemanager van Mom: ‘We doen het goedkoop, maar dat past bij het merk. Geen grote push. Better Oats is de keuze van een nieuwe generatie. De slogan is alleen nu van toepassing op havermout, niet op cola.’

Pepsi zou nog protest kunnen aandienen, door te stellen dat consumenten de slogan nog associeren met Pepsi. Dan zou de rechtbank onderzoek moeten instellen of dat inderdaad het geval is.

De totale kosten van de campagne zijn 150.000 dollar. 7500 dollar werd betaald aan de acteur in de film. Michael Jackson kreeg van Pepsi 5 miljoen dollar voor zijn optreden in de Pepsi-commercial.

Bron: Adage

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in