'Winterweer levert NS meeste online buzz op'
Het bureau onderzocht de winterse online en social berichtgeving over vervoersbedrijven. Over NS werd niet alleen veruit het meest geschreven, ook het meest negatief én het meest positief.
Een piek in de berichtgeving over de NS is zichtbaar in het weekend van 4 februari. Uiteraard de periode waarin Nederland flink winterde. De NS kwam er met 23% negatieve berichtgeving niet goed vanaf binnen social media. Reizigers zaten vast op stations en uitten hun frustraties online. Dat ging vooral over vertragingen, overvolle treinen, onduidelijke informatie op de stations en een defecte website.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaMaar er waren ook social media gebruikers die het opnamen voor de NS; 10% van de berichten was positief. Zij vonden het niet meer dan normaal dat de NS, evenals de rest van het land, problemen ondervindt bij hevige sneeuwval en extreme kou. Deze ‘advocates’ wijzen erop dat de spoorwerkers van de NS het pas zwaar hebben, en dat die overvolle treinen tenminste lekker warm zijn. Daarnaast blijft de vraag wie verantwoordelijk is; Prorail of NS.
Sinds begin februari berekent Clipit ook de PR-waarde van online & social media berichten. In de maand februari vond het bureau voor de NS een waarde van ruim 4 miljoen euro. Uiteraard haalde het negatieve sentiment de waarde enigszins omlaag, maar de branding voor NS was enorm, zo menen de onderzoekers. De nummer 2 Connexxion komt daar met ruim €200.000 nog niet een beetje in de buurt.
Infographic van het onderzoek:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid