Overslaan en naar de inhoud gaan

'Winterweer levert NS meeste online buzz op'

Het openbaarvervoer zorgde ook deze winter weer voor gespreksvoer binnen social media. Over de NS werd met 67.481 online berichten in drie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het bureau onderzocht de winterse online en social berichtgeving over vervoersbedrijven. Over NS werd niet alleen veruit het meest geschreven, ook het meest negatief én het meest positief.

related partner content for mobile comes here

Een piek in de berichtgeving over de NS is zichtbaar in het weekend van 4 februari. Uiteraard de periode waarin Nederland flink winterde. De NS kwam er met 23% negatieve berichtgeving niet goed vanaf binnen social media. Reizigers zaten vast op stations en uitten hun frustraties online. Dat ging vooral over vertragingen, overvolle treinen, onduidelijke informatie op de stations en een defecte website.

Maar er waren ook social media gebruikers die het opnamen voor de NS; 10% van de berichten was positief. Zij vonden het niet meer dan normaal dat de NS, evenals de rest van het land, problemen ondervindt bij hevige sneeuwval en extreme kou. Deze ‘advocates’ wijzen erop dat de spoorwerkers van de NS het pas zwaar hebben, en dat die overvolle treinen tenminste lekker warm zijn. Daarnaast blijft de vraag wie verantwoordelijk is; Prorail of NS.

Sinds begin februari berekent ook de PR-waarde van online & social media berichten. In de maand februari vond het bureau voor de NS een waarde van ruim 4 miljoen euro. Uiteraard haalde het negatieve sentiment de waarde enigszins omlaag, maar de branding voor NS was enorm, zo menen de onderzoekers. De nummer 2 Connexxion komt daar met ruim €200.000 nog niet een beetje in de buurt.

Infographic van het onderzoek:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in