Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe MVO een strategie voor groei is

Unilever wil groeien en werkt dáárom aan duurzaamheid en MVO. Hoe werkt dat?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor de meeste bedrijven is MVO een defensieve strategie, bedoeld om reputatieschade te voorkomen. Voor bedrijven met meer toekomstvisie is MVO een strategie voor groei: ze zien in het bijdragen aan maatschappelijke thema’s kansen om voor zichzelf als onderneming waarde te creëren. Unilever is zo’n bedrijf. In hun doen ze uit de doeken hoe.

related partner content for mobile comes here

Unilever heeft zichzelf een gigantische doelstelling gegeven om CO2-uitstoot te reduceren en om veel minder water te verbruiken. Ook moet het afval sterk verminderen. En dan niet eens hun eigen belasting van het milieu, maar ook dat van andere schakels in de hele keten moet omlaag; dus ook de uitstoot van hun leveranciers en hun klanten. En ook willen ze alleen nog maar grondstoffen gaan gebruiken die onder eerlijke omstandigheden voor arme boeren geproduceerd zijn. Dit doen ze allemaal niet uit morele overwegingen (alleen). En dat is prima. Het zal ze helpen .

Maar een strategie voor groei ziet er anders uit.

Daarom hebben ze naast milieu en eerlijke handel een derde pilaar in hun plan. Unilever is een fabrikant van voedingsmiddelen en zeepproducten. Dat is hun kernactiviteit. En dáármee willen ze nu behalve consumentenwaarde tegelijk ook veel meer maatschappelijke waarde creëren. Zij doen dat door ervoor te zorgen dat de voedingswaarde van wat mensen eten verbetert en dat de hygiëne van mensen vooruit gaat.

Het samenbrengen van maatschappelijke en commerciële doelen zijn de echte drijvers van groei voor de onderneming. Waarom?

Stel je voor dat Unilever transformeert van een bedrijf dat concurrenten als Procter & Gamble en Nestlé als hun grote vijanden ziet, naar een bedrijf dat in ondervoeding, obesitas en besmettelijke ziektes hun ware vijanden herkent, wat zou er dan gebeuren binnen dat bedrijf? Zou de spirit beter worden om echt er alles aan te doen om zoveel mogelijk zeep te verkopen als het doel bv is de kindersterfte in India te halveren? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in