Overslaan en naar de inhoud gaan

Jouw merk op Pinterest

Het is leuk, sexy en extreem verslavend: Pinterest. Geen enkele site heeft eerder 10 miljoen unieke bezoekers per maand gehaald dan deze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eerst een paar interessante feiten: Pinterest ontvangt meer dan 12 miljoen unieke bezoekers per maand. Dat is meer dan Hyves en Facebook per maand in 2010 in ons land gezamenlijk aan bezoekers hadden. Zelfs nu, in 2012, krijgt Mark Zuckerberg dit in zijn eentje in ons kikkerlandje nog steeds niet voor elkaar. Meer dan 80% van de gebruikers is van het vrouwelijk geslacht. En meer dan honderd grote merken, variërend van Time Magazine, Sesamstraat, Unicef en GAP gebruiken het in hun marketingmix. Dit soort cijfers kunnen niet langer worden genegeerd. Pinterest heeft het momentum en wordt heel, heel groot.

related partner content for mobile comes here

Wat is Pinterest?
Enerzijds is Pinterest een plek waar je moodboards kan maken van alles wat je interesseert. Stel, je bent een aanstaand bruidje en dagelijks zoek je uren lang naar een mooie jurk, elke keer zie je iets voorbij komen. Hoe sla je die afbeeldingen dan op? Met de rechtermuisknop ‘afbeelding opslaan’? Kan, maar niet echt handig. Als je lid bent van Pinterest wordt het veel gemakkelijker en overzichtelijker. Elk plaatje ‘pin’ je op je eigen pinboard. En zo’n board ziet er prachtig uit. Helder, overzichtelijk en ontworpen om een duidelijk overzicht te krijgen van jouw smaak.

Anderzijds is Pinterest een plek om te zoeken naar wat je mooi vindt. In mijn nieuwe huis wilde ik een boekenkast plaatsen. Niet een Billy maar een echte mooie. Op Pinterest opende de zoekterm ‘bookshelf’ een indrukwekkende wereld van boekenkasten in alle kleuren, vormen en maten. Elke kast die ik mooi vond, werd door mij ‘gerepind’ op mijn eigen ‘pinboard’. Uren bleef ik surfen, steeds zag ik weer een mooiere kast. Pas toen ik mijn eigen pinboard vol had ‘gepind’ stopte ik. Op het scherm zag ik de digitale versie van mijn smaak, stijl en wens verschijnen. Kort samengevat is Pinterest dus een verzamelbak vol inspiratie.

Waarom werkt Pinterest?
Plaatjes verzamelen op het internet; meer lijkt Pinterest niet te zijn. Toch is deze indruk misleidend. Op Pinterest kan je iets doen wat je onbewust mist bij Facebook, Twitter en Hyves. Op Pinterest word je niet afgerekend op wat je doet of wie je bent, maar word je bedankt voor wat je geeft en gewaardeerd om je smaak. ‘Pinnen’ is jezelf uitdrukken in sfeer. Een Facebookpost is bijna altijd een post waarin een vriend of kennis verteld hoe gaaf hij/zij het eigenlijk heeft. Op mijn Facebookpagina krijg ik alleen maar berichten van vrienden die verslag uitbrengen van vakanties, leuke feestjes en gekke dingen. Ik word daar op een verkeerde manier onrustig van: ik vind mijn eigen leven te saai en mezelf een sukkel. Pinterest raakt een andere zenuw: die van smaak. Je kan iemand complimenteren met zijn stijl, bedanken voor de inspiratie of vragen waar hij dat ene gave jasje, jurkje of designmeubel vandaan heeft. Bovendien maakt de site zoeken naar mooie dingen wel heel gemakkelijk. Pinterest werkt omdat het je inspiratie geeft: het gaat om jouw geluksgevoel, niet om dat van je vrienden. Die zelfbevrediging is een essentieel gegeven.

Marketing op Pinterest
Hoe kunnen we als marketeer deze plaatjesplaksite gebruiken? Hoe zetten we de mogelijkheden in om de verkoop van onze producten te stimuleren? De site is in eerste instantie een daverend voorbeeld van de impact van word of mouth marketing: ik vind iets mooi en laat het zien, anderen vinden het mooi en geven het door. Zo werkt het ook met mond-tot-mondreclame. Ik heb een gaaf product en laat het aan mijn vrienden zien. Zij gaan het vervolgens ook doorvertellen of kopen. Met deze gedachten in het achterhoofd kan je Pinterest op verschillende manieren inzetten voor de (word-of-mouth) marketing van je merk of product:

• Gebruik Pinterest om je ontwerp of productassortiment te testen. Zet, doet, covers van je magazine op de site en kijk welke het meest worden gekozen. Of kies ervoor om verschillende sfeervolle foto’s van je productassortiment te plaatsen. De foto van het item dat het meest wordt ‘gerepind’ is de meest succesvolle en zou je hero-product moeten worden.

• Zet Pinterest in om de sfeer rondom je merk weer te geven. Maak een account aan die beheerd wordt door de marketingafdeling en vraag om ‘moodboards’ te maken die allemaal te maken hebben met je merk. Hierdoor geef je in afbeeldingen lading aan je merk. Zie bijvoorbeeld . Als deze pins worden gedeeld, geven anderen, geheel in de traditie van word of mouth marketing, het verhaal van jouw merk door.


• Wend Pinterest aan als online portfolio. Zet pinboards op met ‘Work’, ‘Colleagues’, ‘PR’ en plaats daarop het werk van je bedrijf. Op deze manier kunnen potentiële werknemers de sfeer in je bedrijf proeven en heb je tegelijkertijd een mooie online catalogus waar andere bedrijven naar kunnen kijken. Kijk maar eens hoe het bedrijf Synergy het doet.

• Schakel Pinterest in om traffic naar je site of webshop te genereren. In tegenstelling tot andere social media sites wordt de conversie van ‘kijken naar kopen’ door Pinterest vergemakkelijkt. Een typisch ‘path to purchase’ voorbeeld: ik hou van brillen, en zoek op Pinterst naar moodboards hiervan. Soms zie ik een board van iemand met mijn smaak. Binnen die serie van brillen die ik op het scherm zie staan, springt een speciaal exemplaar er direct uit. Meer mensen vonden de bril mooi, zie ik aan de hoeveelheid ‘repins’, ‘likes’ en ‘comments’. Ik klik erop en kom direct bij de site behorende bij deze afbeelding. Als dat een webshop is, wordt de kans veel groter dat ik het koop. Immers, ik was op Pinterest al lekker gemaakt en weet dat anderen het horloge ook waarderen. Bekijk maar eens het voorbeeld van Warby Parker.

Pinterest gebruiken voor je marketinginspanningen kan op bovenstaande wijze. De word of mouth marketingmogelijkheden maken de site interessant voor marketeers en als verzamelbak vol inspiratie heeft Pinterest de tijdsgeest heel goed begrepen. We willen goede, kwalitatieve content. Dat wil zeggen: content die wordt gewaardeerd, besproken en doorverteld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in