Overslaan en naar de inhoud gaan

Gebruik tablets hangt af van inkomen en kinderen

Volgens Experian zitten de grootgebruikers van tablets vooral bij welvarende gezinnen met kinderen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoeksbureau deed onderzoek naar het internetgedrag van van Nederlandse huishoudens, onder 2.679 respondenten. Op de uikomsten werd Experian’s consumenten segmentatiesysteem ‘Mosaic Huishouden’ toegepast.

related partner content for mobile comes here

Het landelijk gemiddelde van het tabletgebruik, afgezet tegen de PC (78 procent), laptop (72 procent) en smartphone (41 procent), ligt op 10 procent.

Bij consumentengroepen als de ‘Elitaire Topklasse’ (19,6 procent), ‘Kind & Carrière’ (17,1 procent), en ‘Modale Koopgezinnen’ (15,2 procent) ligt het tabletgebruik dus boven het Nederlandse gemiddelde. Ed Kassens, general manager Experian, verklaart: ‘Wat deze consumentengroepen gemeen hebben is dat ze kapitaalkrachtig zijn en daardoor een tablet gemakkelijk kunnen veroorloven. Daarnaast zien we een relatie tussen het gebruiksgemak en dat alle bovenstaande groepen zich kenmerken door een gezinssituatie met kinderen. Dankzij het formaat en het touch screen kunnen zowel de ouders als de kinderen met de tablet gemakkelijk overweg.’

De ‘Elitaire Topklasse’ is de meest welvarende consumentengroep, met een leeftijd van 40+ en heeft vaak nog thuiswonende kinderen tussen de leeftijd van 6 en 18 jaar. Bij de consumentengroep ‘Kind & Carrière’ draai het leven om twee zaken: hun gezin met kinderen en hun carrière. Ze zijn veelal tussen de 35 en 55 jaar, hebben thuiswonende kinderen van alle leeftijden en verdienen bovenmodaal. De ‘Modale Koopgezinnen’ zijn de jongste gezinnen van deze drie consumentengroepen. Ze hebben ook vaker jongere kinderen (tussen 0 en 6) dan de andere groepen. Ze verdienen een modaal inkomen en kunnen daar goed van rondkomen.

De consumentengroep ‘Jonge Digitalen’, gebruikt met 7 procent juist relatief weinig de tablet. Zij gebruiken veel vaker hun smartphone (50 procent) om thuis en onderweg te internetten. De meeste ‘Jonge Digitalen’ zijn alleenstaand, tussen de 18 en 30 jaar en hebben nog een laag inkomen.

De consumentengroep ‘Samen Starten’ gebruiken de tablet het minst van alle Nederlandse huishoudens (6 procent). Veel van deze groep zijn zojuist gaan samenwonen in een huurwoning. In enkele gevallen hebben ze kinderen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in