Overslaan en naar de inhoud gaan

De crisiscommunicatie van De Efteling is een verademing

Geen publiekelijke afwijzing, geen verdediging, maar gewoon ‘in gesprek’.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

[Door Lars Walder]

related partner content for mobile comes here

De Efteling wordt van het hebben van racistische attracties. Ik wil het niet hebben over de beschuldiging, maar vind vooral de reactie van het park zelf interessant. Ze willen gewoon in komen met de klagers. Geen publiekelijke afwijzing, geen verdediging, maar gewoon ‘in gesprek’.

Hoe simpel kan het zijn. Mooi staaltje crisiscommunicatie, wat mij betreft. In een tijd waarin vrijwel elk sluimerend conflict wordt gepolariseerd, vind ik de reactie van de Efteling verademend.

Blanke vla met negerzoen

Vanzelfsprekend roept de actie tegen het park weer allerlei reacties op. Het Brabants Statenlid Suzanne Otters liet zich verleiden tot het sturen van een Tweet waarin ze als reactie had gekozen voor een toetje met blanke vla en een negerzoen (inclusief foto). 

Persoonlijk vind ik dat geen handige reactie voor een politicus. Dat heeft ze overigens geweten, want ze is inmiddels bedolven onder de negatieve reacties. Waarschijnlijk heeft ze ook veel steunbetuigingen gehad. Maar wat schiet ze er mee op?

Uitleggen waarom

Crisiscommunicatie is voor mij het gesprek aangaan met je stakeholders. Niet meteen van je afslaan, maar uitleggen waarom je iets doet. Of hoe iets heeft kunnen gebeuren.

Natuurlijk is dat soms moeilijk, maar de ervaring leert dat het wordt gewaardeerd wanneer je als organisatie de interactie met je stakeholders blijft zoeken, ook in moeilijke tijden.

Je moet durven

Dat betekent wel dat je vooraf al de belangrijkste stakeholders in kaart moet hebben gebracht. Wie is voor jou relevant en hoe bereik je deze doelgroep?

En je moet het gesprek echt aandurven. Dat betekent dat je kritiek krijgt, dat je te maken krijgt met emoties en dat je soms persoonlijk aangesproken wordt. We zien te vaak dat bedrijven juist hier bang voor zijn. Ik prijs in dat verband de Efteling.

Procescommunicatie

Inmiddels stelt de actiegroep strikte eisen aan een gesprek met de Efteling. De groep geeft eigenlijk aan niet in gesprek te willen. De hakken staan in het zand. Lastig, wat nu?

Ik hoop dat het pretpark de communicatieve handreiking blijft geven. Wat ik ze adviseer is ook voortdurend te blijven communiceren over het proces. Dat helpt altijd. Voor de Efteling is het vertellen van verhalen core business. Dat komt vast goed.

Lars Walder is directeur en adviseur bij Bijl PR

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in