Overslaan en naar de inhoud gaan

[Column] Surviving Social Media!

Social media, wat moeten wij er eigenlijk mee?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

"We lijken soms volgers die het beloofde land hebben gemist. We lijken soms wel fans van geflopte artiesten en we bouwen massaal fake netwerken op. We lijken massaal in de verkeerde dialogen aanwezig te zijn. Dialogen die tot niets leiden. Dit zijn zomaar wat statements van zomaar wat "experts". Social media zit in een welkome shake out. Een shake out waar de die hards en echte socials overleven. Social media succes inzetten is dus ook gewoon een state of mind. Het is geen trucje en geen belofte van gouden bergen. Het doelloos schreeuwen is voorbij, het co-creëren en inspireren kan een nieuwe fase inslaan.

related partner content for mobile comes here

Vertrouwen, inzet en social transitie
Veel respect voor de Tweeps, feestboekers, de LinkedInners, de bloggers, de columnisten en andere ‘burgerjournalisten’ die de moed erin houden. De sociale media deelnemers die positief blijven, die overal kansen zien, die welzeker kritisch zijn maar dán opbouwend. Want &;kritiek hebben&; krijgen wij niet meer uit de Nederlandse cultuur, dus ook niet uit onze sociale media ‘sphere’. Een periode van transitie plukt de vruchten van een groep betrokkenen die hun nek uitsteken. De voortrekkers, de innovators en vooral dié groep die zich positief blijft opstellen naar alles wat de economie positieve impulsen kan geven. Niet alleen voor zichzelf, maar ook vooral anderen hun initiatief, hun idee, hun succes gúnnen. Want daar begint het mee; het gunnen van het succes van anderen. Sociale media vormen daarbij een spiegel. Een spiegel van sentiment, mood(swings) en meningsvorming. Daarbij moeten we constateren dat ook in díe sociale media de zure zijlijnfiguren een podium krijgen. Ze lijken soms het positieve inzicht totaal kwijt. Het aantal tweeps, feestboekers of andere deelnemers in de ‘sociale’ media dat gráag andere een ongenuanceerde trap geeft, lijkt steeds groter te worden. Jammer en vooral onnodig remmend. Succesvol ondernemen en succes hebben begint namelijk met.. een glimlach.

Sociale media toont haar echte gezicht
De zuurheid is voor velen een reden om weg te blijven van Twitter, Facebook, LinkedIn updates of andere burgerjournalistiek-gedreven mediakanalen. Ook de traditionele mediakanalen lijken niet altijd de meest gelukkigen te zijn in hun berichtgeving. Hierdoor komen wij in een spiraal die dodelijk kan zijn voor elk spontaan economisch initiatief. Nu het geven van een mening zo laagdrempelig is, wordt de positiviteit ook spijtig snel en al ‘bashend’ de grond in geduwd. We hebben juist de broodnodige positiviteit nodig om co-creatie en meer crowdgedreven plannen werkelijkheid te maken.

Pay it forward
Het gunnen van andermans succes wordt ook weleens het ‘pay it forward’ principe genoemd. Laat die glimlach zien, ondersteun (sociale media) initiatieven van anderen, wees eens positief over de inzet van collega sociale media deelnemers waarbij je zelf geen belang kent. Gun een ander hun initiatief. Pak uit het aanbod van verzuurde berichtgeving eens vooral de kansen. Focus op de frisse initiatieven waar jij aan mee zou willen doen, de kansen die jij ziet in de markt, de startups die ondanks economische tegenwind de eigen ‘ballen’ in de strijd gooien voor hún passie en hun idee. Social media? Just pay it forward.. with a smile!"

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in