Overslaan en naar de inhoud gaan

Boektip: Doorbraak! Zero budget marketing (Niels Aalberts)

Niels Aalberts zal nog wel even te boek staan als de marketeer achter Kyteman (je weet wel, die van het mooiste liedje uit 2009) en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Niels Aalberts zal nog wel even te boek staan als de marketeer achter Kyteman (je weet wel, die van ) en dat is niet zo gek. Ondanks dat hij voor dit project al behoorlijk wat jaren meeliep in de branche van artiest en muziek is dit het meest opmerkelijke project. Kyteman ging binnen no-time de grootste podia langs en verkocht ruim 60.000 cd’s, 15.000 dvd’s, bereikte zo’n 150.000 toeschouwers en 5 miljoen tv-kijkers. Won als afsluiter de Popprijs en dat alles met een traditioneel marketingbudget van € 53,10. Een boekwaardig verhaal, zo blijkt.

related partner content for mobile comes here

Zoals de auteur zelf opmerkt is het sinds de opkomst van downloaden niet al te verstandig te benoemen in welke branche je werkzaam bent. ‘Iets in de muziek’ lokt namelijk twee mogelijke reacties uit; medelijden of betweterigheid. De marketeers met praatjes hebben het uiteraard een stuk makkelijker met een te verkopen Mona-toetje. Dat toetje met exact 4 aardbeien is altijd hetzelfde. Maakt een muzikant een tweede keer een vergelijkbaar product dan krijgt hij een bak shit over zich heen. Hoe blijf je dan als artiest toch telkens opvallen? Een steeds weer unieke marketingstrategie. Groot voordeel is de prijs. Het kan nagenoeg gratis.

Waar platenmaatschappijen vroeger benodigd waren om door te breken houd je het als artiest nu eenvoudig zelf in de hand. De benodigde ingrediënten? Uitzonderlijke klasse, of zoals hij het zelf verwoordt: Gewoon Fokking goed worden. Ondersteund door de online mogelijkheden gaat er een wereld voor de artiest open.

Succesfactoren
Belangrijk hierin, dat is wat het boek je doet inzien, is de bewustwording van je eigen verhaal. Het gaat om het ontwijken van middelmatigheid. Authenticiteit en geloofwaardigheid zorgen voor het delen. Je eigen verhaal ontdekken levert zelfvertrouwen op wat benodigd is om bewust nee te leren zeggen. Het is niet stoer om De Wereld Draait Door als podium af te zeggen maar noodzakelijk wanneer het niet getimed is. Kies naast dit alles de relevante focus. Het voorbeeld van de pizzabakker leert ook de beginnend marketeer wat meer zin heeft. Het aanspreken van 100 willekeurige personen levert 5 mogelijke eters op. De reeds aanwezige klanten de tools geven om hun waardering kenbaar te maken des te meer. Zij hebben vrienden, en die vrienden hebben vrienden. Allen met een deels overlappende smaak. Een rockartiest kan uiteraard proberen danceliefhebbers te overtuigen. Of het zinvol is dat is de vraag. De relatie met je huidige, beperkte, fanclub nog meer versterken heeft veel meer effect. Al deze mensen kennen vrienden met een gemeenschappelijke deler, mogelijk de smaak van muziek. Delen is het nieuwe vermenigvuldigen. Door te delen bouw je onafhankelijk van anderen een netwerk op. Dit permanent delen levert duizend keer meer op dan eenmalig een show in De Wereld Draait Door waar je publiek zich niet bevindt. Bij voldoende relevantie voor de massa haken ook zij aan.

En dan de Doorbraak!
Het boek is zichtbaar opgedeeld in twee delen. Zoals de kaft je leert: Een marketing- en spannend jongensboek in een. Eigenwijs als ik was begon ik in het tweede, taaiere, deel met een duidelijke focus op strategie en aanpak. Voor mij persoonlijk extra relevant omdat ik op dit moment de mogelijkheden verken rondom de jazz/soul-debuutplaat van mijn zus . Welke route je ook kiest, aanstekelijk is het zeker. In sneltreinvaart maar toch gedetailleerd word je geleid naar hoogtepunten als grootse festivals. Ondanks dat ik helaas nooit bij de concerten aanwezig ben geweest weet Aalberts je ook op deze wijze kippenvel te bezorgen. Een motivatie om nog harder te werken en theorie in praktijk te brengen.

Dat het boek geen hoogdravende marketingtheorie bevat staat vast. Deze pretenties heeft de auteur hoogstwaarschijnlijk ook niet, het gaat er om dat ook de minder ingevoerden zicht krijgen op de kansen die voor het grijpen liggen. Dat het weinig enerverende stof lijkt is slechts schijn. Door zijn aanstekelijke wijze van schrijven en voorbeelden enthousiasmeert hij elke artiest.

Voor elk beginnend artiest een must-read.

Meer weten? Lees het of zijn blog .

Yoshi Tuk / ">

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in