Sportief succes maakt het verschil
Afgelopen weekeinde was er de zinderende ontknoping in de Eredivisie, die heel voetbalminnend Nederland in zijn greep hield. De rechtstreekse confrontatie om de landstitel tussen Ajax en FC Twente leverde Eredivisie Live met 1,2 miljoen kijkers een nieuw kijkcijferrecord op. De 3-1 uitslag die na 90+3 minuten op de immense Sony-schermen in de Amsterdam ArenA te zien was, leverde de Amsterdammers het dertigste kampioenschap – en daarmee die o zo gewilde ‘derde ster’ – op. Maar daar blijft het niet bij…
De meningen over de invloed van sportieve- op financiële prestaties binnen de voetbalwereld mogen dan verschillen; dat het behaalde kampioenschap Ajax geen windeieren legt, is een understatement. Zo is er een wachtlijst voor seizoenkaarthouders ontstaan en ook de vraag naar business seats en skyboxen is enorm aangetrokken. Naast de ‘gewone’ supporters vinden ook bedrijven Ajax ineens dus weer een stuk aantrekkelijker. Gloryhunters? Zou kunnen. Maar het belangrijkste is dat het geld in het laatje brengt. Geld waarmee geïnvesteerd kan worden, zodat de negatieve spiraal van de afgelopen jaren kan worden omgebogen tot een positieve spiraal. Een vicieuze cirkel waarbij sportieve én dus financiële successen kunnen worden geboekt. Iets wat niet geheel onbelangrijk is voor een beursgenoteerd bedrijf, wat Ajax tenslotte is.
Vacatures
Contentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusNaast kaartverkoop is merchandising een belangrijke inkomstenbron voor voetbalclubs. Met de drie sterren, die symbool staan voor de 30 behaalde kampioenschappen, heeft Ajax een unique selling point. Ze keren overal terug: op shirts, sjaals, ballen, mokken, noem maar op.. Lang waren ze een obsessie, maar nu het eindelijk zo ver is, wil de supporter dit met trots uitdragen ook. De vraag naar fan-artikelen is groot en op deze manier krijgt de club er weer de nodige ambassadeurs bij.
Waar er de laatste jaren als gevolg van bestuurlijke wanorde en tegenvallende prestaties veelal negatief over Ajax werd gesproken en geschreven, zal alle media-aandacht (tv items, kranten- en tijdschriftartikelen, internetberichten) de komende tijd vooral positieve publiciteit zorgen. Natuurlijk heeft dit effect op de publieke opinie. Niet alleen bij het volk, maar ook spelers vinden Amsterdam weer een aantrekkelijkere bestemming. Niet enkel het kampioenschap, maar ook rechtstreekse plaatsing voor de Champions League draagt hieraan bij. Het zogeheten ‘kampioenenbal’ zorgt voor een slordige €10 miljoen aan extra inkomsten. En omdat er geen voorrondes te hoeven worden gespeeld, is er tijd om ook nog even een lucratieve trip naar de Verenigde Staten mee te pakken. Zo wordt er dus ook buiten de landsgrenzen aan de populariteit gewerkt, wat positieve invloed zal hebben op de merkwaarde en daarmee de verkoopaantallen.
Al deze ontwikkelingen zorgen ook op de beurs voor vrolijke gezichten. De ochtend na het kampioenschap was het Ajax-aandeel al direct met bijna 9% omhoog geschoten. Niets is echter zo veranderlijk als de beurs. Daarom is het van belang dat er – net zoals in het bedrijfsleven – sprake is van rust en een eenduidige visie. Beiden lijken met Frank de Boer teruggekeerd. Maar voor hoe lang? De toekomst zal het uitwijzen... Eén ding is zeker: sportief succes maakt (voorlopig) het verschil en is daarmee Ajax’ belangrijkste marketinginstrument.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid