Overslaan en naar de inhoud gaan

Sportief succes maakt het verschil

Afgelopen weekeinde was er de zinderende ontknoping in de Eredivisie, die heel voetbalminnend Nederland in zijn greep hield. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen weekeinde was er de zinderende ontknoping in de Eredivisie, die heel voetbalminnend Nederland in zijn greep hield. De rechtstreekse confrontatie om de landstitel tussen en FC Twente leverde Eredivisie Live met 1,2 miljoen kijkers een nieuw kijkcijferrecord op. De 3-1 uitslag die na 90+3 minuten op de immense Sony-schermen in de Amsterdam ArenA te zien was, leverde de Amsterdammers het dertigste kampioenschap – en daarmee die o zo gewilde ‘derde ster’ – op. Maar daar blijft het niet bij…

related partner content for mobile comes here

De meningen over de invloed van sportieve- op financiële prestaties binnen de voetbalwereld mogen dan verschillen; dat het behaalde kampioenschap Ajax geen windeieren legt, is een understatement. Zo is er een wachtlijst voor seizoenkaarthouders ontstaan en ook de vraag naar business seats en skyboxen is enorm aangetrokken. Naast de ‘gewone’ supporters vinden ook bedrijven Ajax ineens dus weer een stuk aantrekkelijker. Gloryhunters? Zou kunnen. Maar het belangrijkste is dat het geld in het laatje brengt. Geld waarmee geïnvesteerd kan worden, zodat de negatieve spiraal van de afgelopen jaren kan worden omgebogen tot een positieve spiraal. Een vicieuze cirkel waarbij sportieve én dus financiële successen kunnen worden geboekt. Iets wat niet geheel onbelangrijk is voor een beursgenoteerd bedrijf, wat Ajax tenslotte is.

Naast kaartverkoop is merchandising een belangrijke inkomstenbron voor voetbalclubs. Met de , die symbool staan voor de 30 behaalde kampioenschappen, heeft Ajax een unique selling point. Ze keren overal terug: op shirts, sjaals, ballen, mokken, noem maar op.. Lang waren ze een obsessie, maar nu het eindelijk zo ver is, wil de supporter dit met trots uitdragen ook. De vraag naar fan-artikelen is groot en op deze manier krijgt de club er weer de nodige ambassadeurs bij.

Waar er de laatste jaren als gevolg van bestuurlijke wanorde en tegenvallende prestaties veelal negatief over Ajax werd gesproken en geschreven, zal alle media-aandacht (tv items, kranten- en tijdschriftartikelen, internetberichten) de komende tijd vooral positieve publiciteit zorgen. Natuurlijk heeft dit effect op de publieke opinie. Niet alleen bij het volk, maar ook spelers vinden Amsterdam weer een aantrekkelijkere bestemming. Niet enkel het kampioenschap, maar ook rechtstreekse plaatsing voor de draagt hieraan bij. Het zogeheten ‘kampioenenbal’ zorgt voor een slordige €10 miljoen aan extra inkomsten. En omdat er geen voorrondes te hoeven worden gespeeld, is er tijd om ook nog even een lucratieve trip naar de Verenigde Staten mee te pakken. Zo wordt er dus ook buiten de landsgrenzen aan de populariteit gewerkt, wat positieve invloed zal hebben op de merkwaarde en daarmee de verkoopaantallen.

Al deze ontwikkelingen zorgen ook op de beurs voor vrolijke gezichten. De ochtend na het kampioenschap was het al direct met bijna 9% omhoog geschoten. Niets is echter zo veranderlijk als de beurs. Daarom is het van belang dat er – net zoals in het bedrijfsleven – sprake is van rust en een eenduidige visie. Beiden lijken met Frank de Boer teruggekeerd. Maar voor hoe lang? De toekomst zal het uitwijzen... Eén ding is zeker: sportief succes maakt (voorlopig) het verschil en is daarmee Ajax’ belangrijkste marketinginstrument.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in