Overslaan en naar de inhoud gaan

Customer Enthusiasm Evangelism: we gaan het beleven!

Op 24 mei is er tijdens het tweede Superpromoter Event in feite een nieuw beroep gelanceerd, dat van de Customer Enthusiasm Evangelist. Nu…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op 24 mei is er tijdens het tweede in feite een nieuw beroep gelanceerd, dat van de Customer Enthusiasm Evangelist. Nu kan Rikke Wivel, Director of Marketing Benelux bij Monsterboard, tijdens wel gezegd hebben dat je geen fancy name moet geven aan je beroep want Google vindt je dan niet, maar het tegendeel is vandaag bewezen. De opkomst van customer enthusiasm change agents is blijkbaar sneller dan de zoektocht van de Google spider. Hun web bestaan niet uit kille nullen en eenen, maar uit enthousiaste negens en tienen van de superpromoters!

related partner content for mobile comes here

Schaarste
De richt zich steeds meer richt op zijn peers in sociale netwerken schreef ik in een vorig blog. ‘’Alleen aandacht en reputatie zijn straks nog schaars in de toekomst’’, meldt internetstrateeg Jim Stolze in zijn boekDit zijn tendensen die helaas nog niet door ieder bedrijf worden opgepikt. Gelukkig is het anders bij de Rabobank, Dorel Europe, Esprit en Philips. Daar hebben ze door dat ze deze schaarste moeten voeden en wel van binnenuit via het creëren van een kweekvijver van enthousiaste medewerkers; de customer enthusiasm evangelists noem ik ze.

Bijzonder om te vernemen vond ik dat de , net als de duurzame Triodos en ASN Bank, een positieve (NPS) heeft. De andere grootbanken hebben dit niet. De Rabobank lanceerde de campagne ‘’Een klant met ideeën’’ en heeft enthousiaste Raboklanten gefilmd en dit als interne commercial ingezet. Nee, het idee is niet nieuw, maar dit zijn klanten die oprecht hun goede ervaringen authentiek willen delen. Er is niets fake aan. Deze filmpjes gaven een enorme boost aan de betrokkenheid van het personeel. De passie bij je personeel is volgens mij het ultieme concurrentievoordeel van de 21e eeuw.

Heritage
Deborah Pete Nemeth, Marketing Communication Specialist Quinny van Dorel Europe, had een prachtig verhaal over het faciliteren van enthousiasme bij klanten via social media. Tjsa, dat zou nou iedereen onderhand moeten snappen, maar helaas. , co-editor van techsite TechCrunch, schreef het al ‘’Twitter Does Not Supplant Other Media, It Amplifies It’’. Een slimme tool dus om je merk met enthousiasme te laden.

En het laden van je merk doe je vanuit je merkidentiteit waartoe ook je heritage behoort. Dit heeft met name goed begrepen. Esprit wilde de passie bij de medewerkers activeren en o.a. Rosalinde Dijkman bedacht de prachtige campagne . Eenvoud is hier de plakfactor. Het is een campagne vol emotie en gevoel, geënt op het activeren van de rechterhersenhelft. Deze breinpositie is de juiste voor het verhogen van de spirituele quotiënt en leidt naar .

Reptielenbrein
Patrick Lerou van windt er geen doekjes om, hij noemt zich NPS Change Agent. Ha, Monsterboard eat your heart out! En ook hij weet, reputatie wordt van binnenuit gebouwd. In zijn presentatie geeft hij helder aan dat het onderscheidend vermogen van bedrijven steeds meer zit in het bieden van customer experience. Hij staat voor de uitdaging vijftienduizend Benelux medewerkers hiervan te overtuigen en ook zij die niet direct klantcontact hebben. Tijdens zijn kruistocht kwam hij erachter dat volgens de industrystandaard veel bedrijven 62% van het marketingbudget uitgeeft aan 14% van de consumenten die nog in traditionele media geloven en maar 20% aan 78% van de consumenten die inmiddels verhuisd zijn naar de peer society. En in business-to-business is het vertrouwen in peer recommendation zelfs 93%. Hoezo ratio, inzet van logica en weloverwogen zakelijk beslissen? Het overheerst bij ieder mens, ook dat zou nu ondertussen bekend moeten zijn.

Een goed voorbeeld van wie dit onderdeel van ons brein snapt en de plakfactoren hiervan goed heeft ingezet is Niels Aalbers. Hij werkte voor en schreef het boek . ‘’Er is niets mooiers dan marketingpunkrock’’, zegt Niels. Als je je merk goed in de markt wilt zetten gaat het om het leveren van uitzonderlijke klasse, een pracht van een verhaal hebben, geloofwaardig zijn en goed zijn met je timing en relevantie. Of hij zich heeft laten inspireren door het boek van Dan en Chip Heath weet ik niet, hij is eigenlijk niet zo van de marketing, hij vindt deze tak van sport ‘’so overrated’’. Hij laat zich leiden door zijn reptielenbrein. “Ik laat sturend zijn wat ik leuk vind. Ik laat mij leiden door mijn eigen driften’’, bekende hij.

Ook dit orkest liet de reputatie van binnenuit komen. ‘’Het ging ons niet om het publiek, geld of de prijzen, maar om elkaar. Als een soort samengeperste vuurbal van passie infecteerden wij hiermee ons publiek. Die namen wij mee in onze passie.” Ja, dat zal wel denk je dan. Maar ook dit is echt, net zo echt als het verhaal dat Kyteman (Colin Benders) drie maanden lang leefde op uienringen en kattenvoer alvorens zijn muzikale genialiteit aan de wereld ten gehore te brengen.

"They may forget what you said, but they will never forget how you made them feel." -- Carl W. Buehner (1898-1974)

Hieronder nog een video van een enthousiaste Quinnycaster, een superpromoter van de Quinny Zapp Xtra. Een aantal maanden mocht hij de nieuwste Quinny uitproberen. Het moment is daar, de Quinny Zapp Xtra komt binnen en dit legt hij meteen op film. Briljant stukje enthousiasme!

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in