Bavariababes gekaapt door keukenboeren
Twee weken geleden ontving ik een gelekte foto. Van het nieuwe Bavaria-jurkje, verklapte mijn contact. Had hij stiekem een foto van gemaakt tijdens de shoot van een nieuwe commercial waarin die OrangeDress zou opduiken.
Ik bekeek het plaatje even wantrouwend als aandachtig, en dacht direct aan een grap. Het logo was niet des Bavariaas. En het tafelkleedjurkje zelf leek vooral op een modisch anti-statement. ‘Het ziet eruit als een petticoat’, las ik nog in de begeleidende mail, en dat wekte wel weer mijn interesse.
Vacatures
Product Owner Redactie denhaag.nl
Gemeente Den HaagSenior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtNet enkele dagen eerder had ik een presentatie bijgewoond van Bavaria marketing manager Frenkel Denie waarin totaal out of the blue beelden van Hugh Hefner en tal van bunnies opdoken. Denie stamelde en kleurde Bavariablauw, en vertelde inderdaad dat er iets met de Mansion van Hefner aan zat te komen, althans bij de aanstaande Europese vestigingen. En kijk, wat voor letter stond in de nek van de tafelkleedpetticoat, inderdaad, een M.
Toch nog niet helemaal overtuigd plaatste ik het nieuwtje op Twitter, en stuurde enkele DM’s naar bekenden in Twitter-land. De tweet werd nauwelijks opgepikt. Maar een aantal heren werd ervan onrustig. Dezelfde die even later een filmpje, vol verwijzingen naar commercials van Amstel en Heineken, loslieten over een nieuwe mobiele biertap die Movuz heette. Dat apparaat werd het beeld ingerold door een tweetal Bavariababes in Beierse outfit, niks petticoat dus. En niks Bavaria ook, begreep ik direct. Daarvoor was het filmpje teveel een parodie op zichzelf.
Afzender was het marketingcommunicatiebureau Hasilpa. Toch werd ik met mijn bureau Tsjee herhaaldelijk als afzender van het filmpje aangewezen. Vooral omdat mijn hoofd en naam iets te vaak opdook in het Twitter account @bavariababes en @hasilpa. Een tweet naar een van de heren achter dat bureau was voldoende reden voor een afspraak in ‘het leukste restaurant aan de snelweg’.
Moest even goed kijken, maar ik herkende ze direct uit het filmpje: Harm Martens en Patrick Peeters. “De naam Hasilpa is een samentrekking van onze voornamen HArm, SILfran en PAtrick. Silfran ja, het broertje van Patrick.
Naast dat bureau runnen Patrick en Silfran Arts Keukens uit Rijkevoort. Harm is verder eigenaar van keukenshop.nl., een online winkel voor keukens en accessoires. Echte keukenboeren dus, die al een flinke tijd rondliepen met dat idee voor een mobiele tap. Harm: “Toen we een jaar geleden ontdekten dat bavariababes.nl niet was geclaimd, is dat idee voor dat filmpje gaan rollen. Die jurkjes waren de jus over de patatten.”
Harm heeft het jurkje zelf ontworpen. “Ik kan nog wel wat meer dan keukens ontwerpen.” De stoffen haalde hij bij De Greef Textiel uit Venray. Liene van Zoom Enzo pakte naald en draad, en leverde de twee jurkjes voor het filmpje, voor de twee gerekruteerde modellen Suzan en Michelle (vandaar de M in de hals) uit Kampen en Den Haag. Liene naait ook de bestelde dirndl-jurkjes, leuk voor Koninginnedag misschien. Kosten: 195 euro waarvan ongeveer 1/3 van de verkoop gaat naar Orangebabies. De rest dekt de productiekosten.
Totale kosten van hun actie: 15.000 euro. Inclusief prototype Biermobil. Volgens de heren ideaal voor vriendenclubs, cateraars, dorpshuizen, sportverenigingen. Zowel voor consumenten (2745 euro incl.) als een meer hufterproof model (4250 excl.) voor de professionele markt. Patrick: “Een kwalitatief zeer goede tapinstallatie. We hebben op geen enkel onderdeel bezuinigd. Zelfs de wielen zijn goed. Je kunt er 60 liter per uur mee verschenken.”
Jammer voor de Limburgse keukenboerpret: de pers pikte het verhaal nog niet op. De heren merken dat veel journalisten naar de site Bavariababes.nl terugkeren om te kijken wie er nou precies achter zit." Ze zijn vooralsnog terughoudend, omdat ze niet weten hoe welke vork in welke steel zit. Maar dat kunnen ze natuurlijk ook zelf uitzoeken, zo moeilijk is dat nou ook weer niet", vindt Harm. Aan de andere kant, zegt hij: "Een compliment natuurlijk voor onze marketingstrategie.”
Opmerkelijk. Al die tijd nog geen woord van Bavaria. Waarschijnlijk kunnen ze in Lieshout de bierpret van de Limburgse grappenmakers wel waarderen, ze houden er immers zelf ook wel van een dolletje. Wellicht dan ook dat er binnenkort een BierMobil naar Lieshout wordt gerold. Als vochtige troost omdat ze daar zelf waren vergeten Bavariababes.nl en @bavariababes vast te leggen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid