Overslaan en naar de inhoud gaan

Brand Expedition – de verhalen achter 20 mooie Europese merken

Afgelopen maandag was de presentatie van het boek Brand Expedition bij Seats2Meet in Utrecht. Het boek is geschreven door Martijn Arets…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen maandag was de presentatie van het boek Brand Expedition bij in Utrecht. Het boek is geschreven door Martijn Arets en gaat over zijn avontuur vorig jaar tijdens het bezoeken van 20 van Europa’s interessantste merken. Vijf maanden lang reisde Martijn in een authentiek Volkswagen busje, gesponsord door , bijzondere merken af.

related partner content for mobile comes here

Spannend avontuur
Met wat cruciale vragen op zak zoals: “Welke filosofie hield de oprichter van een merk er op na?” “Welke factoren droegen bij aan het succes?” “Hoe zorgt een merk ervoor dat het ook in de toekomst succesvol blijft?” ging Martijn op pad. Bij sommige merken kon hij al terecht en anderen werden tijdens zijn reis ingepland. Een spannend avontuur op alle vlakken.

Martijn had een ludieke vorm gevonden om de communicatie over en weer van de ene brand naar de andere te bevorderen. Als hij op bezoek was bij de één mocht de gesprekspartner een vraag stellen, via Martijn, aan het volgende merk. Zo ontstond er een spontaan idee vanuit Philips om wat samen te doen met Innocent op het gebied van versgeperste sappen. We wachten met spanning af wat daar uitkomt.

De bekende, de leuke en de teleurstelling
Een aantal bekende namen deden mee zoals Skype, Mini, Lego, Adidas, TomTom en Innocent. Martijn vond het leukste bezoek bij Lego. Hij kreeg de boodschap dat hij er een halve dag mocht doorbrengen en werd met open armen ontvangen. Er waren allerlei leuke activiteiten geregeld en Martijn kon beleven hoe het merk zich manifesteert. Zijn gesprekspartner nam zelfs de tijd om bij de boekpresentatie aanwezig te zijn via Skype.

Een bezoek dat minder in lijn was met de verwachtingen was bij Chupa Chups. Een kleurrijk en speels merk dat vreemd genoeg in een erg corporate uitziend kantoor gevestigd is. Martijn was er een paar keer langsgereden voor hij besefte dat hij goed zat. Ook binnen in het kantoor was er geen Chupa Chup-gevoel! Er moest een hele tijd worden gezocht naar een Chupa Chup-attribuut voor op de foto. Het is maar de vraag of dat houdbaar is. Het was teleurstellend dat de externe beleving van het merk niet aansloot bij de interne situatie.

Een voorbeeld waar er wel een gevoel van living the brand heerst, was bij Innocent. Tot in de kleinste details kwam de persoonlijkheid van Innocent terug. Iedereen zat aan het werk in een soort picknick omgeving. Grote parasols en een informele sfeer. De bedrijfsauto’s allemaal bedekt met (nep)gras en bloemetjes in lijn met de natuurlijke uitstraling.

Leerpunten en conclusies
Tijdens zijn boekpresentatie deelde Martijn een aantal “merk”-waardige leerpunten die hij van de brands heeft meegekregen:
• Groei niet om te groeien
• Koester en bewaak het DNA van je succes
• Wees jezelf en blijf consistent in alles wat je doet

Wil je alle verhalen en leerpunten teruglezen, kan je

Werk jij ook voor een interessant merk, maar is Martijn (nog) niet bij jou langs geweest? Deel je verhaal hieronder en wie weet komt de volgende Brand Expedition over een paar jaar bij jou langs!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in