Brand Expedition – de verhalen achter 20 mooie Europese merken


Afgelopen maandag was de presentatie van het boek Brand Expedition bij Seats2Meet in Utrecht. Het boek is geschreven door Martijn Arets en gaat over zijn avontuur vorig jaar tijdens het bezoeken van 20 van Europa’s interessantste merken. Vijf maanden lang reisde Martijn in een authentiek Volkswagen busje, gesponsord door Camper Experience, bijzondere merken af.
Spannend avontuur
Met wat cruciale vragen op zak zoals: “Welke filosofie hield de oprichter van een merk er op na?” “Welke factoren droegen bij aan het succes?” “Hoe zorgt een merk ervoor dat het ook in de toekomst succesvol blijft?” ging Martijn op pad. Bij sommige merken kon hij al terecht en anderen werden tijdens zijn reis ingepland. Een spannend avontuur op alle vlakken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMartijn had een ludieke vorm gevonden om de communicatie over en weer van de ene brand naar de andere te bevorderen. Als hij op bezoek was bij de één mocht de gesprekspartner een vraag stellen, via Martijn, aan het volgende merk. Zo ontstond er een spontaan idee vanuit Philips om wat samen te doen met Innocent op het gebied van versgeperste sappen. We wachten met spanning af wat daar uitkomt.
De bekende, de leuke en de teleurstelling
Een aantal bekende namen deden mee zoals Skype, Mini, Lego, Adidas, TomTom en Innocent. Martijn vond het leukste bezoek bij Lego. Hij kreeg de boodschap dat hij er een halve dag mocht doorbrengen en werd met open armen ontvangen. Er waren allerlei leuke activiteiten geregeld en Martijn kon beleven hoe het merk zich manifesteert. Zijn gesprekspartner nam zelfs de tijd om bij de boekpresentatie aanwezig te zijn via Skype.
Een bezoek dat minder in lijn was met de verwachtingen was bij Chupa Chups. Een kleurrijk en speels merk dat vreemd genoeg in een erg corporate uitziend kantoor gevestigd is. Martijn was er een paar keer langsgereden voor hij besefte dat hij goed zat. Ook binnen in het kantoor was er geen Chupa Chup-gevoel! Er moest een hele tijd worden gezocht naar een Chupa Chup-attribuut voor op de foto. Het is maar de vraag of dat houdbaar is. Het was teleurstellend dat de externe beleving van het merk niet aansloot bij de interne situatie.
Een voorbeeld waar er wel een gevoel van living the brand heerst, was bij Innocent. Tot in de kleinste details kwam de persoonlijkheid van Innocent terug. Iedereen zat aan het werk in een soort picknick omgeving. Grote parasols en een informele sfeer. De bedrijfsauto’s allemaal bedekt met (nep)gras en bloemetjes in lijn met de natuurlijke uitstraling.
Leerpunten en conclusies
Tijdens zijn boekpresentatie deelde Martijn een aantal “merk”-waardige leerpunten die hij van de brands heeft meegekregen:
• Groei niet om te groeien
• Koester en bewaak het DNA van je succes
• Wees jezelf en blijf consistent in alles wat je doet
Wil je alle verhalen en leerpunten teruglezen, kan je het boek van Martijn hier bestellen.
Werk jij ook voor een interessant merk, maar is Martijn (nog) niet bij jou langs geweest? Deel je verhaal hieronder en wie weet komt de volgende Brand Expedition over een paar jaar bij jou langs!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid