Nederlandse IT bedrijven succesvol door investeringen in marketing
Vorige week was ik bij het congres #039;ICT ondernemerschap 2011'">'ICT ondernemerschap 2011', met het thema "Groei versus Winst". Dit congres is bestemd voor ondernemers, directieleden en management van ICT-ondernemingen tussen 10 en 200 medewerkers. Het is de tweede keer dat het werd georganiseerd door Emo Prins, CEO van BusinessBase.
De eerste spreker was Slinger Jansen, Docent/Onderzoeker Faculteit Informatics, Universiteit Utrecht. Slinger onderzoekt het succes van ICT bedrijven van Nederlandse bodem. Meer dan 80% van de start-ups in deze categorie falen. Voor Slinger een boeiend thema om te onderzoeken wat nou het verschil maakt tussen falen en succes behalen. Hier volgt in vogelvlucht te belangrijkste resultaten die Slinger met ons deelde.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaEen aantal van de bedrijven die zijn onderzocht: Afas, Planon, Unit 4, Exact, GX Software, Levi 9, Stabiplan.
De belangrijkste vraag die Slinger stelde:
Welke beslissingen in het vroege leven van het bedrijf zijn fundamenteel geweest voor het succes?
- De klant bij het bedrijf betrekken
- De focus van het bedrijf aanhouden
- De klant centraal stellen
- Veel aandacht besteden aan marketing
- Samenwerking intern verbeteren door “games”
- Concurrenten overnemen
Bij Afas is er in het begin teveel focus is geweest op het product. Toen ze meer in marketing zijn gaan investeren merkten ze forse groei.
Het ICT ondernemerschap 2012 evenement zal het platform zijn waar Slinger zijn boek met alle onderzoeksresultaten presenteert.
De MKB ICT bedrijven die ik spreek zijn inderdaad erg product gericht. Het valt me op dat ze marketing niet zo belangrijk vinden of zou dat zijn omdat ze het niet zo goed kunnen? Misschien zien ze de toegevoegde waarde (nog) niet in? Wat denk jij?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid