Overslaan en naar de inhoud gaan

ING: het één heeft niets met het ander te maken

Bij ING heeft het één (het sponsoren van amateurvoetbal, de nieuwe commercial) niets met het ander (een miljoentje bonus voor de topman)…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

ING-bashing in een column (of het bashen van banken in het algemeen) is het allergemakkelijkste wat er is. Dus beschouwt u navolgende zinnen gaarne als louter verbazing over het negeren van de wetten uit het Handboek Communicatie.

related partner content for mobile comes here

Zes shots telt de nieuwe commercial van ING Bank om starters op de woningmarkt te laten weten dat ING hún bank is. Zes shots, een simpele locatie, een paar figuranten. Vijftien mille productiekosten (en natuurlijk het zesvoudige aan overleg- en reviewkosten). Maar goed, een eenvoudige doch doeltreffende commercial die met veel mediadruk in de markt is gezet. Sympathiek: geen onnodige franje, maar een eenvoudige communicatieboodschap. Sympathiek omdat het een staatsbank niet siert om commercials van een paar ton te maken waarin een grote internationale broek wordt aangetrokken.

De commercial was amper een paar dagen op de buis of ING kwam met nog een paar communicatiemomenten. En dat leidde nogal af van de sympathieke reclameboodschap.

Eerst was er Lodewijk de Waal, ooit een man met principes, die het nu als commissaris bij de staatsbank principieel juist vindt dat de kortdienende topman Jan Hommen ruim een miljoen euro bonus opstrijkt. De mediadruk (met boosheid) die dat opleverde was immens en vele malen sterker dan de mediadruk van de lieve commercial.

Twee dagen later is ING weer aan het communiceren. De sponsormanager van de bank vond het een goed idee om een miljoen of zeven in het voetbal te steken. Het amateurvoetbal welteverstaan. De basis van het voetbal. Sympathiek.

Het amateurvoetbal en ING, hoe sympathiek. Op vrijdagavond mag directeur Nick Jue van ING Bank Nederland voor in totaal circa zes miljoen kijkers, verdeeld over de diverse NOS Journaal- en RTL Nieuws-uitzendingen, zeggen waarom hij dat doet. En dan volgt bij alle uitzendingen de onvermijdelijke vraag: ‘Wat vindt u van de bonus die de voormalige socialist De Waal uitdeelt aan Hommen, want voor dat bedrag kun je toch best wel wat amateurclubs in nood van mooie spullen voorzien?’

Nou, dan antwoord je dus: ‘Het één heeft niets met het ander te maken.’

In miljoenen huishoudens dacht men op dat moment: het één heeft dus wél wat met het ander te maken. Want ING IS EEN STAATSBANK. Maar omdat het binnen ING nieuws van verschillende afdelingen is, heeft het voor ING’ers dus niets met elkaar te maken.

Het één heeft niets met het ander te maken. Hij zei het echt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in