Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoera! Een Tsunami!

Een van de basiswetten van de journalistiek luidt: bij grote rampen horen grote blunders. Daarvan zijn veel beroemde voorbeelden te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

U begrijpt dat ik na de Tsunami in Japan gespannen wachtte op de eerste blunders. NRC Handelsblad stelde me niet teleur. Zij hadden in alle haast de meest stuitende kop bedacht: “Catastrofale klap, met gunstige nasleep”. In het artikel wordt de vraag behandeld of de aardbeving “uiteindelijk gunstig of ongunstig” uitwerkt. Redacteur Maarten Schinkel, een prima journalist, vliegt pijnlijk uit de bocht in zijn bespreking van de zegeningen van natuurrampen. Dat komt vooral door een typisch fenomeen dat hoort bij de eerste uren en dagen na een ramp, namelijk totale onkunde en onwetendheid die leiden tot grove onderschatting van de omvang van de catastrofe. De vraag van Maarten Schinkel of de aardbeving “een vloek of een zegen zal zijn,” is stuitend en smakeloos als er sprake is van duizenden doden, tienduizenden daklozen zonder voedsel en water en een kernreactor die op ontploffen staat.

related partner content for mobile comes here

Een andere journalist had ook zijn dag niet. Sameer van Alphen vertelt in De Telegraaf laconiek: “De natuurrampen die Japan hard troffen, zullen op korte termijn een flinke knauw geven aan de economie. Maar het inferno zou wel eens het beste kunnen zijn wat de Japanners de afgelopen tien jaar is overkomen.” U leest het goed: het beste wat de Japanners de afgelopen tien jaar is overkomen… Koningin Beatrix had helemaal geen rouwtelegram moeten sturen, maar een gelukwens!

Let op, bij De Telegraaf komt een aantal knappe koppen aan het woord om deze bizarre stelling te onderbouwen. Zoals aandelendeskundige Jan de Koning van hedgefonds Somerset Capital Partners. Ik citeer De Telegraaf letterlijk: “De bevolking zal spullen waarvoor ze niet verzekerd is, zoals meubeltjes, toch opnieuw moeten aanschaffen. Japanners potten veel geld op, ze kunnen nu hun spaarvarken kapotslaan.”

Dat zijn toch geweldige opstekers voor de economie. Geen meubels, maar “meubeltjes”, en allemaal niet verzekerd, dan kunnen ze hun “spaarvarken kapotslaan”. Hebt u de beelden gezien van de weggespoelde “meubeltjes”? En zouden die mensen hun spaarvarken nog kunnen vinden, daar onder het puin? Laten we het eens vragen aan Joop Stam, hoogleraar technologiemanagement en Japan aan de Universiteit Twente.

Hij vergelijkt de Tsunami doodleuk met “creative destruction”. Dat is complete lariekoek want die term heeft natuurlijk helemaal niets te maken met allesvernietigende natuurrampen. Ach, zegt Joop Stam, “het dilemma of je om een gebouw heen moet bouwen of sloopt, is in een keer opgelost.” Of er onder de puinhopen nog mensen liggen, lijkt dit soort deskundigen niets te interesseren. Daar wordt je niet vrolijk van. Maar de krantenkoppen die er het resultaat van zijn, kunnen voor een verzamelaar zoals ik nog jaren dienen als voorbeelden van rampzalige blunders in de journalistiek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in