DWWA: Nils Andres over reinvention consumer interaction
Gisteren trapte Nils Andres van het Duitse Brand Science Institute het congres Digitaal Willen We Allemaal af met de keynote ‘Reinventing Consumer Interaction in the Social Media Era and beyond – Managing Communities is what it is!’. De organisator van het internationale social mediacongres Marketing2Conference wist de zaal te boeien met cijfers uit acht jaar onderzoek, waarbij 187 merken, 14.921 consumenten en 47 bureaus onder de loep werden genomen.
In razendsnel tempo gingen de slides aan ons voorbij. De presentatie (met alle cijfers) is hier terug te vinden.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisOp Bijgespijkerd een uitgebreid verslag van de key note, waarvoor dank!
De belangrijkste learnings op een rij:
- Verlies je niet in hippe social mediacampagnes zonder enig vervolg, want dat kost je alleen maar geld en levert te weinig op. Veel teleurgestelde bedrijven stoppen daarna zelfs met social media, met alle gevolgen van dien. Ga juist op zoek naar ‘hidden advocates’ en werk een aan langetermijnstrategie. Klinkt deze tip je bekend in de oren? Het wordt al jaren verkondigd door Word-of-Mouth specialisten. Maar het is nog steeds waar!
- Identificeer ze zowel on- als offline, en concentreer je op de light loyals, want die zullen het meeste aan word of mouth doen.
- Start binnenshuis met social media. Iedereen moet erin geloven, zorg dat de organisatie staat. Breng je social mediateam niet onder bij marketing, digitaalof communicatie, maar behandel het als een interne statr-up. Dat werkte een stuk sneller en dan hoef je niet meteen overal rekening mee te houden.
- Snelheid gaat boven kwaliteit: de consument verwacht niet dat je product perfect is, hij wil meedoen!
- Kopieer geen best practices. Kijk naar wat je zelf met social media kunt!
Deze dia tenslotte wil ik jullie niet onthouden. The 3 most stupid social media briefings die Andres onder ogen kreeg:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid