Overslaan en naar de inhoud gaan

9,2 miljoen lezers lezen per dag de krant

In 2010 is het gedrukte dagblad dagelijks door 9,2 miljoen lezers ter hand genomen. Dat houdt in dat vorig jaar elke dag twee op de drie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 2010 is het gedrukte dagblad dagelijks door 9,2 miljoen lezers ter hand genomen. Dat houdt in dat vorig jaar elke dag twee op de drie Nederlanders de krant hebben geconsumeerd. Zo blijkt uit de jaarcijfers van , de bron voor printbereik in Nederland. Ook de leesduur van dagbladen, ruim een half uur per dag, is het afgelopen jaar constant gebleven.

related partner content for mobile comes here

De Nederlandse kranten ontwikkelen zich tot nieuwsmerken, die naast de gedrukte editie diverse verschijningsvormen kennen. Waar de nieuwssites en e-papers alweer jaren gemeengoed zijn, zijn er de afgelopen tijd in een hoog tempo allerlei nieuwe platforms bijgekomen. Nieuwsapplicaties voor tablets (zoals de iPad) en smartphones bijvoorbeeld.

Toch lazen in 2010 dagelijks 9,2 miljoen lezers de papieren krant. Er zijn dagelijks 4,9 miljoen personen die landelijke dagbladen doornemen. Met daarbij 4,6 miljoen lezers voor regionale dagbladen en 2,7 miljoen voor gratis kranten, blijft de penetratie van het mediumtype in Nederland groot.

Veel dagbladlezers bekijken dagelijks meer titels; het gemiddelde bedraagt per krantenlezer 1,4 titel. De band van de lezer met de krant blijkt ook uit de wijze van verkrijgen. Slechts een klein deel percentage koopt zijn krant in de losse verkoop, het overgrote deel van de lezers (87 procent) heeft een abonnement.

Half uur
De tijd die door de lezers voor een betaald dagblad wordt uitgetrokken, is gemiddeld ruim een half uur, maar kan oplopen tot bijna een uur in het weekend. Voor het gratis dagblad wordt een kwartier uitgetrokken.

Olaf Croon, directeur Cebuco: ‘Het is heel positief dat de dagbladen in de papieren vorm het zo goed blijven doen. Te meer omdat we zien dat de uitgevers inmiddels ook al heel ver zijn met de ontwikkeling van nieuwe producten voor complementaire distributiekanalen. Nieuws vormt op deze manier een perfect umfeld voor adverteerders om serieus effect te genereren.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in