Overslaan en naar de inhoud gaan

'Klager is belangrijker dan de klacht'

Mensen die bij een bedrijf klagen over een product of de geboden service, willen serieus worden genomen. Bedrijven moeten leren dat de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zij betoogt dat een klager die naar tevredenheid wordt geholpen, het het bedrijf daarna zal prijzen, terwijl een ontevreden klant desnoods jarenlang zal blijven klagen.

related partner content for mobile comes here

Odekerken is hoofd van de Science Service Factory, die onlangs Youp van 't Hek hielp met het analyseren van de duizenden klachten over callcenters, waartegen de cabaretier ten strijde trok. Of het serviceniveau van helpdesks nu echt zo slecht is weet de professor niet. “Maar de consument is veel mondiger geworden.'

Odekerken waarschuwt bedrijven dat een klager tegenwoordig ‘de hele wereld' kan bereiken via social media. “Vroeger gold dat een ontevreden klant enkele tientallen mensen in zijn omgeving kon beïnvloeden, maar tegenwoordig zijn dat er duizenden, of misschien wel miljoenen. Kijk maar naar wat Youp van ' t Hek veroorzaakte. Daarom is het heel belangrijk dat helpdeskmedewerkers getraind worden in het adequaat omgaan met mensen die klagen.”

De hoogleraar onderscheidt drie typen klagers. De vergevingsgezinde wil graag samen een oplossing zoeken en is al tevreden met een welgemeend excuus. De rationele klager wil gewoon een goede oplossing en verder geen gedoe. De vijandige klager is het lastigst: die blijft mopperen, tenzij hij het gevoel krijgt dat hij invloed heeft op de zaak. “Geef deze mensen verschillende opties om tot een oplossing te komen, maar ga niet in op excessieve eisen. En zie wat er gebeurt: een ontevreden klant die goed geholpen is, voelt zich daarna meer verbonden met een bedrijf als een klant die nooit klachten heeft.” (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in