Overslaan en naar de inhoud gaan

Wereld Café over 2.0 en ons vak

Op 7 april wordt in Utrecht een World Cafe georganiseerd over ons veranderende vak. Daar ben ik wel benieuwd naar. Eerder plaatste ik op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op 7 april wordt in Utrecht een World Cafe georganiseerd over ons veranderende vak. Daar ben ik wel benieuwd naar. Eerder plaatste ik op LinkedIn een aantal stellingen over hoe social media het werken van de projectcommunicator verandert. Er waren twee duidelijke stromingen te zien: de éne zegt alles blijft bij het oude, '" 2.0" is alleen een nieuw 'kanaal', waar je gerichte inzet van bepaalt.
De andere stroming zegt: er verandert iets fundamenteels: we moeten onze rol herbepalen. En met die stroming ben ik het zelf meer eens, en daarom ga ik aan het World Cafe meedoen (meer informatie overigens op .

related partner content for mobile comes here

In het klassieke communicatiemodel wordt uitgegaan van een zender die een bepaalde boodschap via daarvoor geselecteerde kanalen naar de doelgroep/ ontvanger verzendt (formele communicatie). De kanalen kunnen schriftelijk/ digitaal zijn of mondeling zijn van mens tot mens of groep. Daarnaast is er de informele communicatie waarbij buiten het zicht van de zender om de boodschap door anderen wordt geïnterpreteerd en verspreid, om vervolgens bij de doelgroep/ ontvanger te verschijnen. De formele media/ kanalen worden beheerd door communicatieprofessionals die de inhoud ervan kunnen bepalen.

Binnen de sociale media is de dynamiek heel anders. Er is weliswaar een basis van informatie-uitwisseling via de formele projectmedia, maar de betekenisgeving vindt plaats in discussies in de social media of daaromheen. Het bepalen van de discussie of het sturen ervan vanuit het project is een illusie. Wat wel kan: signaleren en deelnemen, maar dat laatste zal dan wel op een herkenbare manier moeten plaatsvinden. Undercoveracties vanuit het project worden doorgaans niet gewaardeerd. Gatekeeping –het proces waarin de afdeling communicatie bepaalt welk nieuws ‘fit to print is’, wordt gatewatching – een proces waarin de communicatieafdeling luistert wat er speelt en zo nodig verzamelingen van verwijzingen aanleggen naar een bepaald onderwerp. Wat betekent dat concreet?

Niemand heeft controle over de social media, de geplaatste berichten kunnen niet vooraf worden getoetst. Wel kan de betekenisgeving aan wat er op social media wordt gezegd door het project worden beïnvloed: door mee te doen, nieuwe feiten en inzichten in te brengen en door zaken te nuanceren. Het is in de veelheid van contacten ook onwaarschijnlijk en ook niet wenselijk om maar enkelen vanuit het project hieraan te laten deelnemen: een verbreding van de groep zorgt voor een snellere en betere deelname aan de diverse social media. De basis van deze deelname is er een van vertrouwen, handelend vanuit de waarden die voor het project en de organisatie gelden.

Dat vraagt nogal wat 'paradigma-shift' voor de communicatieprofessional lijkt me zo, of draaf ik nu te veel door?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in