Overslaan en naar de inhoud gaan

Hollywood

Ik zag onlangs Erik Kessels op televisie in een boekenprogramma van de VPRO. Het deed me denken aan meer dan 20 jaar geleden toen ik David…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Prins, Meijer, Ubachs, Shaeffer, Wunsch, Walvisch, Kuiper, Kraft van Ermel, Koopal, van Walbeek, etc. Het viel me op dat het er nogal wat zijn, en ik dacht: welke nieuwe namen van de afgelopen tien jaar kan ik eigenlijk opnoemen? Het bleef lang en oorverdovend stil in mijn hoofd, terwijl ik in die tijd toch geen enkel nummer van Adformatie heb gemist. Kluun schoot door mijn hoofd, maar dat is meer een creatief strategisch genie.
Sterren worden geboren, maar zo erg kan het toch niet zijn, dacht ik. Ze moeten er zijn, maar halen op de een of andere manier Adformatie niet meer. De gemakkelijke weg is om meteen anderen de schuld te geven, maar ik dacht: het zijn niet de strategische keurslijven van klanten, het is niet de angst, niet de toegenomen mediafragmentatie, noch de crisis. Ik concludeerde: sterren worden niet alleen geboren, maar ook gemaakt.
Ik moet de hand in eigen boezem steken. Op een of andere manier ben ik (en kennelijk velen met mij) gaan geloven dat mensen de waarde van creativiteit en sterrendom wel kennen, terwijl dat niet vanzelfsprekend is en ook nooit zal worden.
Ik leg al lang niet meer uit dat een creatieve commercial 400 procent minder mediabudget nodig heeft. Dat moeten de mediabureaus ons tegenwoordig vertellen, meestal als het te laat is. Ik laat dit plaatje over effectiviteit nooit zien voordat een creatief idee gepresenteerd wordt:

related partner content for mobile comes here

Ik vertel er niet bij dat creativiteit een merk niet alleen laat opvallen, maar ook emotionele lading geeft, sexy maakt en onderscheidt. Ik praat nooit meer over de subtiliteit, het toeval en het raadsel dat creatieve sterren uiteindelijk kenmerkt.
Is ons vak de afgelopen tien jaar vergeten de eigen sterren te maken? Laten we snel iemand naar Hollywood sturen om uit te zoeken hoe dat ook al weer werkt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in