Poll: Heeft Manna een punt wat betreft anonieme aanbevelingen?
Nijmeegs restaurant Manna deelt flessen rosé uit aan studenten die een positieve reactie over het restaurant plaatsen op vergelijkingssites, als tegenactie op de ‘terreur van anonieme recensies’’ aldus Manna. Wat vinden we daar van?
In ruil voor 2 positieve recensies (onder eigen naam) krijgt een student zes flessen rosé. Voor de actie zijn 1500 flessen rosé gereserveerd.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis‘Als iemand niet tevreden is, horen we dat graag zelf. Dan kunnen we daar iets aan doen. Maar als je alleen achteraf op een site en anoniem je gal wilt spuwen, help je daar niemand mee. Bovendien heeft zo’n recensiesite ook voornamelijk aantrekkingskracht op mensen die juist willen zeuren. Mensen die tevreden zijn, hebben niet zo’n geldingsdrang’, aldus Sander en Aïda van Manna.
De tegenactie moet volgens de bedenkers ook aantonen hoe makkelijk het is om te manipuleren op dergelijke sites.
De actie loopt tot en met 25 maart. Voorwaarde voor deelname is dat iemand aantoonbaar achttien jaar of ouder is en studeert aan de universiteit of hogeschool van Nijmegen. Deelnemers ontvangen maximaal 1 doos wijn.
De actie roept verschillende reacties op. De frustratie van Manna wordt gedeeld, alleen over de uitvoering verschillen de meningen.
Het is volgens Bas van den Beld, social marketing ambassador DDMA, nog maar de vraag of het beoogde effect wordt gehaald: ‘Hoewel het een begrijpelijke reactie is, anonieme recensies zijn immers vervelend, denk ik niet dat dit de beste manier is om er op te reageren. Het devalueert de waarde van de aanbeveling enorm. Er worden weliswaar positieve recensies geplaatst, maar die zijn niets waard omdat mensen weten dat het om 'betaalde' recensies gaat. Het beoogde effect wordt er daarom denk ik niet mee gehaald.
De beste manier om hier tegenin te gaan is toch gewoon je werk goed doen en op basis daarvan positieve recensies ontvangen. Je moet proberen de negatieve gevoelens die mensen hebben die reviews plaatsen om te zetten in positieve, beschrijf hoe je de issues oplost, waarom toekomstige gasten het probleem NIET zullen hebben, dat levert uiteindelijk veel meer op dan deze toch wat 'defensieve' actie die alleen maar voor meer onrust zal zorgen.’
En Willem Sodderland van Buzzer, in een reactie: ‘Prima om de spotlight te zetten op een slechte praktijk, en er aandacht voor te vragen. Maar deze actie slaat de plank natuurlijk mis. Want om die slechte praktijk tegen te gaan gaat Manna er nu aan meedoen. In de trant van “ok, jij hebt mij verneukt, nu ga ik jou verneuken”. Slecht verhaal. Bovendien zijn de studenten verplicht om te vermelden dat ze 6 flessen rosé ontvangen om een positieve recensie te schrijven en ik zie nergens dat Manna hen daartoe verplicht. Daarnaast bepaalt in deze situatie de adverteerder -Manna- de inhoud van de boodschap (de positieve recensie). Dat is een No Go in het land van social media/'word of mouth'. Het is daarmee keiharde reclame en moet het aan alle voorwaarden van de ReclameCode voldoen.’
Sodderland: ‘Het feit dat het restaurant de studenten beloont met 6 flessen wijn geeft ook geen blijk van enig begrip voor de maatschappelijke discussie over alcoholgebruik. En lijkt me schadelijk voor het imago van dit restaurant. Wat veel sterker en legaal was geweest, was als Manna mensen had uitgenodigd om te komen eten en daar een eerlijke recensie over te schrijven, bijv. met een korting (via Groupon?) op de maaltijd als je die recensie schrijft. Zo krijg je veel meer eerlijke recensies en verdwijnen de oneerlijke naar de achtergrond.’
‘Bovendien wijst onderzoek uit (Marketingonnline.nl: 'Wat maakt een aanbeveling geloofwaardig') dat plaatsen - zoals Facebook Fanpages - waar alleen positieve meningen/recommendations te vinden zijn voor andere bezoekers weinig relevant zijn. Daarvoor moet de reviewer informatie geven die meer feitelijk is, objectiever. Bijv: 'als je van een restaurant houdt waar veel hippe yuppen komen en je het eten minder belangrijk vindt, this is the place'. Een instrument dat helpt is het 'ranken' van reviews: hierdoor kunnen goede reviews naar boven komen. Overigens is 2/3 van alle WoM positief, niet negatief.’
Wat vinden jullie? Heeft Manna een punt of slaat ze de plank mis door de negatieve insteek?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid