Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever’s online strategie: focus op 10 merken

Unilever had in Nederland tot voor kort 150 verschillende sites voor de 40 merken. Nu gaat dat in rap tempo naar 40. Achtergrond van die…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het Tijdschrift voor Marketing van deze maand een interview met marketing directeur Nils van Dam (foto) en media manager Philip Sijthoff van Unilever over de herstructurering van de internetactiviteiten van het concern in Nederland.

related partner content for mobile comes here

Head of Marketing Nils van Dam van Unilever Benelux zegt het in het Tijdschrift voor Marketing zo: ‘We hebben te veel projecten. We gaan focussen. We hebben een simpel dialoogmodel opgesteld: is de consument actief of passief? En hoe passief en actief kan het merk dan zijn? Elk merk wil steeds aan de top van de dialoog zitten. Maar dat kan helemaal niet. Niet iedereen heeft daarvoor een interessant verhaal en de capaciteiten. Ik gebruik altijd het voorbeeld van Glorix: dat is een mooi merk, maar ga je nu echt tijd en aandacht besteden en een plek creëren voor dat merk? Ga je de wc-potten expert-site van Nederland bouwen? Lijkt me niet.’

Dat heeft geleid tot een kopgroep van tien merken met een verhaal. ‘Anders worden we gek’, zegt Van Dam. Die tien merken mogen voluit de dialoog met consumenten aangaan en gaan die social media-component op hun sites voeren en activeren. Wat ze doen op internet ligt dan wel vast.

Om de wildgroei te structureren, en om het kostenefficiënt te maken en alle mogelijke connecties te faciliteren, is er ook één technisch platform gekomen. Van Dam: ‘We willen makkelijker sites bouwen en willen dat alle data makkelijk opgehaald kunnen worden. De consument ziet er niets van. Maar voor ons is het makkelijker en efficiënter.’

Het is de technische achterkant waar Van Dam over spreekt. Het technische platform zorgt er voor dat er een vaste blokkendoos is met modules waar de marketeer uit moet kiezen. Verplicht.

Sijthoff: ‘Het gaat nu vooral sneller. Je kan straks in twee weken een volledige site relaunchen. Van briefing tot concrete realisatie. De focus kan dan liggen op de campagne. De hele blokkendoos ligt er al. Je scheidt de inhoud van de technische kant.’
Over de doelstelling zegt Sijthoff: ‘We willen in een keer iedereen op een hoger kwaliteitsniveau krijgen. Successen zijn te veel toevallig en we willen ze gestructureerd krijgen. Wat is nu een goede site? Vroeger was dat een goede productpagina. Nu is het een social aggregrator.’

Op de vraag hoe je dat aanstuurt, zegt Van Dam: ‘Bureaus hebben echt geen keuze. We leggen uit wat de spelregels zijn en dan doen ze dat. Dit is geen democratisch proces. We hebben de gulden middenweg gezocht en gevonden. Maar er is geen enkel bureau dat gaat ontsnappen aan deze richtlijnen. Je kunt de doelstellingen en de effectiviteit gewoon niet meer vergeten. We willen niet alleen maar toevallige successen, we willen het structureel maken.’

Unilever heeft van oudsher merken gebouwd via tv, gaat dat dan nu steeds meer online?

Van Dam: ‘Het is nog niet gekanteld, maar dat gaat wel gebeuren. Het is in feite al aan het kantelen...’

En: ‘Die kanteling komt wanneer de consument het gehad heeft met tv-reclame. De filmpjes die we maken zijn best entertaining. Wanneer gaat het dan mis? Als er te veel tv-reclame en onderbrekingen zijn. Stilletjes aan zijn we de limiet aan het bereiken en de consument gaat echt alle mogelijkheden benutten om die tv-reclame te omzeilen. Dan worden die leuke films nutteloos.’

Het gehele interview staat in het nummer van het dat deze week verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in