5 vragen aan Berber Hoekstra, social media officer Sony


Berber Hoekstra (ex-Buzzcapture) startte onlangs als social media officer bij Sony in Badhoevedorp. Molblog stelde haar een paar vragen. Wat gaat ze doen, en wat wil Sony met sociale media bereiken dit jaar?
Je bent sinds kort de social media officer bij Sony Electronics Benelux. Waar heeft Sony je voor aangenomen?
Berber: ‘Sony is zich ervan bewust dat de consument steeds mondiger wordt en dat er meer aandacht besteed dient te worden aan het luisteren naar de consument, en natuurlijk de interactie met deze eindklant. Mijn functie behelst zowel intern draagvlak creëren voor de inzet van sociale media, als ook het monitoren van sociale media, het schrijven van een strategie en het onderhouden van social media-platformen waar Sony actief op zal zijn. Dit alles voor Sony Electronics in de Benelux.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Welke social media-kwesties branden het meeste bij Sony?
‘Meten is weten. Het web is een bron van informatie en de sociale media geven goed inzicht waar de consument zich mee bezighoudt, op welke platformen hij zich bevindt en wat zijn mening is over onze producten. Het monitoren van sociale media valt dus in eerste instantie onder consumer relations, waarna een vertaalslag van deze informatie moet worden gemaakt voor de brand managers.’
‘Daarnaast willen we een platform voor Sony liefhebbers creëren waar we speciale acties uitzetten. Sociale netwerken als Hyves en Facebook lenen zich hier uitstekend voor. Ook zullen we bekijken hoe we Twitter het beste kunnen inzetten. We willen niet zomaar beginnen, je moet wel weten wat je te wachten staat.’
Wat wordt je eerste taak, en wat je tweede?
‘Het leuke van sociale media (en gelijk ook de moeilijkheid) is dat deze nieuwe kanalen voor veel afdelingen binnen de organisatie interessant zijn. Intern is mijn eerste taak om mijn nieuwe collega’s te informeren en enthousiasmeren over (de kansen van) sociale media. Dit doen we onder andere door het delen van een ‘Sony social media dashboard’ waarop te zien is waar consumenten over praten op internet en wat de aandeel van Sony hierin is. Dit dashboard wordt onder andere getoond op grote schermen in de hal.
De rapportages die voortkomen uit de social media monitoring zullen worden gepresenteerd en hierna volgt een verdiepingslag van de gevonden content.
De tweede taak is het onderhouden van de social media platformen waarop we actief zullen zijn en waar we in contact staan met de consument. Onlangs is er een eigen forum gelanceerd waar we de consument een platform willen geven tot het stellen en beantwoorden van vragen over onze producten.’
Aan wie rapporteer je?
‘Mijn manager van de afdeling Consumer Relations.’
Waar moet Sony qua social media staan over –zeg- pakweg een jaar?
‘Sony is een ambitieus bedrijf, dus ik wil hier best hoog op inzetten. Doelstelling is dat we een duidelijker gezicht krijgen online en dat we rechtstreeks in contact staan met de consument. Daarvoor moeten we niet bang zijn, maar juist durven.’
‘Op dit moment zijn we online nog te afwezig en dit moet binnen een jaar veranderen. Intern zullen we een workflow moeten ontwikkelen die ervoor zorgt dat alle buzz over Sony op de juiste manier wordt vertaald en naar de juiste personen wordt gecommuniceerd. Eerste stap in deze richting is het inrichten van een Social Media Dashboard.’
‘Ik hoop over een jaar mooie resultaten te mogen presenteren van activiteiten die we hebben ondernomen op het gebied van sociale media. Als we de kraan eenmaal openzetten is er geen weg meer terug. En daar is Sony klaar voor.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid