Overslaan en naar de inhoud gaan

(Onderzoek) Pessimisme heerst onder marketeers

Vorige week presenteerde The House of Marketing de resultaten van haar Yearly Marketing Survey 2013. Uit het onderzoek blijkt dat er nog…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sinds 2007 ziet The House of Marketing (THOM), het Marketing Expertise en Excellence Center in Mechelen, België, een daling in de Marketer’s Confidence Index (MCI), met uitzondering van 2011. Die trend zet zich ook in 2013 verder. De MCI reflecteert wat marketeers denken over hun budgetten, de samenstelling van hun teams en het aantal projecten dat ze moeten uitvoeren. Uit het onderzoek blijkt dat de eerste twee, budget en team, sterk onder druk komen te staan, terwijl het aantal projecten waarop marketeers werken wel hetzelfde is gebleven. Met andere woorden: marketeers worden opnieuw verplicht om meer te doen met minder budget. Opvallend genoeg lijken ze er wel in te berusten.

related partner content for mobile comes here

ROPO en phygital
Belgische marketeers gebruiken als nieuwe buzzwords voornamelijk ROPO (Research Online Purchase Offline), Phygital (‘physical plus digital world’), channel integration en multiscreen. Een verwijzing dus naar de digitale wereld waarin consumenten, en dus ook marketeers, zich meer en meer bevinden. 86 procent van de consumenten gebruikt verschillende kanalen tegelijkertijd. Multichanneling is dus waar de focus van marketeers ligt.

Aan de andere kant zie je de opkomst van de ‘de-woorden’: de-branding, de-connecting, de-trend,… wat inhoudt dat bepaalde consumenten de overdaad aan marketing moe zijn. ‘Hoe moet je dan als marketeer de consumenten aan je merk binden in 2013?’, aldus Caroline Vervaeke, managing consultant van The House of Marketing: ‘Door terug te gaan naar de basis, zo blijkt uit ons onderzoek: herken je consument, geef hem wat hij nodig heeft en voeg waarde toe aan zijn leven.

‘2013 draait om het relevanter maken van producten en het verbeteren van de customer experience. De aloude beloningssystemen met incentives en cadeautjes werken niet meer. Marketeers moeten meer op lange termijn denken’.

Geloof in massamedia
60 procent van de marketeers wil investeren in sociale media; 40 procent in e-mailmarketing. Deze cijfers zijn eerder verrassend te noemen, gezien uit hetzelfde onderzoek van The House Of Marketing blijkt dat marketeers veelal niet tevreden zijn over de resultaten van hun socialemedia-activiteiten. Marketeers begrijpen echter wel dat hun consumenten meer en meer tijd online spenderen, en dus verwachten ze een stijging van 46 procent voor de budgetten in online advertising en 33 procent voor searchadvertising. Digitaal staat centraal.

Toch zullen marketeers in 2013 opnieuw inzetten op traditionele massamedia. Na een stevige daling van het verwachte budget voor radio en televisie vorig jaar, stelt THOM nu vast dat marketeers een lichte stijging verwachten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in