(Onderzoek) Pessimisme heerst onder marketeers
Sinds 2007 ziet The House of Marketing (THOM), het Marketing Expertise en Excellence Center in Mechelen, België, een daling in de Marketer’s Confidence Index (MCI), met uitzondering van 2011. Die trend zet zich ook in 2013 verder. De MCI reflecteert wat marketeers denken over hun budgetten, de samenstelling van hun teams en het aantal projecten dat ze moeten uitvoeren. Uit het onderzoek blijkt dat de eerste twee, budget en team, sterk onder druk komen te staan, terwijl het aantal projecten waarop marketeers werken wel hetzelfde is gebleven. Met andere woorden: marketeers worden opnieuw verplicht om meer te doen met minder budget. Opvallend genoeg lijken ze er wel in te berusten.
ROPO en phygital
Belgische marketeers gebruiken als nieuwe buzzwords voornamelijk ROPO (Research Online Purchase Offline), Phygital (‘physical plus digital world’), channel integration en multiscreen. Een verwijzing dus naar de digitale wereld waarin consumenten, en dus ook marketeers, zich meer en meer bevinden. 86 procent van de consumenten gebruikt verschillende kanalen tegelijkertijd. Multichanneling is dus waar de focus van marketeers ligt.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAan de andere kant zie je de opkomst van de ‘de-woorden’: de-branding, de-connecting, de-trend,… wat inhoudt dat bepaalde consumenten de overdaad aan marketing moe zijn. ‘Hoe moet je dan als marketeer de consumenten aan je merk binden in 2013?’, aldus Caroline Vervaeke, managing consultant van The House of Marketing: ‘Door terug te gaan naar de basis, zo blijkt uit ons onderzoek: herken je consument, geef hem wat hij nodig heeft en voeg waarde toe aan zijn leven.
‘2013 draait om het relevanter maken van producten en het verbeteren van de customer experience. De aloude beloningssystemen met incentives en cadeautjes werken niet meer. Marketeers moeten meer op lange termijn denken’.
Geloof in massamedia
60 procent van de marketeers wil investeren in sociale media; 40 procent in e-mailmarketing. Deze cijfers zijn eerder verrassend te noemen, gezien uit hetzelfde onderzoek van The House Of Marketing blijkt dat marketeers veelal niet tevreden zijn over de resultaten van hun socialemedia-activiteiten. Marketeers begrijpen echter wel dat hun consumenten meer en meer tijd online spenderen, en dus verwachten ze een stijging van 46 procent voor de budgetten in online advertising en 33 procent voor searchadvertising. Digitaal staat centraal.
Toch zullen marketeers in 2013 opnieuw inzetten op traditionele massamedia. Na een stevige daling van het verwachte budget voor radio en televisie vorig jaar, stelt THOM nu vast dat marketeers een lichte stijging verwachten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid