Groei Nederlandse online display markt valt stil
De totale online advertentiemarkt vertoont met een omzetstijging van 8,5% nog altijd een gezonde groei. Maar deze is vrijwel geheel te danken aan search. De groei in de markt van display advertising stagneert. Werd in 2011 nog een omzetgroei van 11,4 procent gerealiseerd, over het afgelopen jaar kwam deze niet verder dan 0,3%.
Search heeft hierdoor een steeds groter aandeel in de totale digitale advertising markt. Inmiddels bestaat 54% van de omzet uit search, tegen 49,6% in 2011. Deloitte en IAB Nederland schatten de omzet in deze categorie op 625 miljoen euro. Het overgrote merendeel van dit bedrag komt voor rekening van Google, dat ondanks de slechte economische situatie nog altijd lekker door groeit.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDat het lage consumentenvertrouwen en de slechte economische situatie zijn niet van invloed zijn op search advertising, is volgens Deloitte woordvoerder Roel van Rijsewijk van Deloitte te verklaren doordat adverteerders in moeilijke omstandigheden kiezen voor veiligere media. 'In 2012 heeft search geprofiteerd van deze moeilijke marktomstandigheden. De uitdaging voor uitgevers ligt in het maken van een goed verdienmodel voor hun hoogwaardige content.”
Binnen display is het aandeel mobile, ondanks de sterke toename in het gebruik van smartphones en tablets, nog steeds klein (3%). Ook video advertising stelt nog niet veel voor, al is dit volgens IAB-voorzitter Joris van Heukelom wel 'een markt met veel groeipotentieel'.
Ondertussen zet de opkomst van automated trading in Nederland onverminderd door. 29 procent van de totale display bestedingen komt voor uit transacties die zijn gesloten via dit soort geautomatiseerde vraag- en aanbod systemen. Hier liggen volgens Van Rijsewijk kansen voor Nederlandse uitgevers om een alternatief te bieden voor relatief dure search campagnes.' Inkopen via automated trading heeft een aantal van de voordelen die search ook biedt, zoals een volledig geautomatiseerd inkoopproces, controle over de prijs en mogelijkheden om continu op ROI te sturen. Er moet dan wel rekening worden gehouden met meer prijsdruk.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid