Overslaan en naar de inhoud gaan

Groei Nederlandse online display markt valt stil

De omzetgroei in display advertising is afgelopen jaar vrijwel tot stilstand gekomen, zo blijkt uit cijfers van Deloitte en IAB Nederland.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De totale online advertentiemarkt vertoont met een omzetstijging van 8,5% nog altijd een gezonde groei. Maar deze is vrijwel geheel te danken aan search. De groei in de markt van display advertising stagneert. Werd in 2011 nog een omzetgroei van 11,4 procent gerealiseerd, over het afgelopen jaar kwam deze niet verder dan 0,3%.

related partner content for mobile comes here

Search heeft hierdoor een steeds groter aandeel in de totale digitale advertising markt. Inmiddels bestaat 54% van de omzet uit search, tegen 49,6% in 2011. Deloitte en IAB Nederland schatten de omzet in deze categorie op 625 miljoen euro. Het overgrote merendeel van dit bedrag komt voor rekening van Google, dat ondanks de slechte economische situatie nog altijd lekker door groeit.

Dat het lage consumentenvertrouwen en de slechte economische situatie zijn niet van invloed zijn op search advertising, is volgens Deloitte woordvoerder Roel van Rijsewijk van Deloitte te verklaren doordat adverteerders in moeilijke omstandigheden kiezen voor veiligere media. 'In 2012 heeft search geprofiteerd van deze moeilijke marktomstandigheden. De uitdaging voor uitgevers ligt in het maken van een goed verdienmodel voor hun hoogwaardige content.”

Binnen display is het aandeel mobile, ondanks de sterke toename in het gebruik van smartphones en tablets, nog steeds klein (3%). Ook video advertising stelt nog niet veel voor, al is dit volgens IAB-voorzitter Joris van Heukelom wel 'een markt met veel groeipotentieel'.

Ondertussen zet de opkomst van automated trading in Nederland onverminderd door. 29 procent van de totale display bestedingen komt voor uit transacties die zijn gesloten via dit soort geautomatiseerde vraag- en aanbod systemen. Hier liggen volgens Van Rijsewijk kansen voor Nederlandse uitgevers om een alternatief te bieden voor relatief dure search campagnes.' Inkopen via automated trading heeft een aantal van de voordelen die search ook biedt, zoals een volledig geautomatiseerd inkoopproces, controle over de prijs en mogelijkheden om continu op ROI te sturen. Er moet dan wel rekening worden gehouden met meer prijsdruk.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in