Overslaan en naar de inhoud gaan

KPMG: nieuwe prijzenslag leidt tot slachtoffers

Nederlandse supermarkten verwachten dat een nieuwe prijzenslag grote gevolgen zal hebben voor de branche.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als het tot een nieuwe prijzenoorlog van de supermarkten komt, zal 80 procent van de retailers meegaan. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse supermarkten. De helft van de bedrijven verwacht echter dat andere supermarkten onvoldoende financiële armslag hebben om een nieuwe prijzenslag te volgen. Dit geldt vooral voor de kleinere, zelfstandige supermarkten en de softdiscounters. De bedrijven ver-wachten dat een nieuwe prijzenoorlog vooral de versproducten zal raken, zoals groenten en fruit.

related partner content for mobile comes here

De helft van de supermarkten beschouwt de huidige situatie vooral als een zaak van overleven. De overige bedrijven geven aan op dit moment nog steeds winst te maken. Eén op de vijf supermarkten verwacht bij een nieuwe prijzenslag de helft van de prijsverlaging te kunnen doorschuiven naar de producent. Van de onderzochte supermarkten verwacht 40 procent overigens geen omzetverandering als gevolg van een nieuwe prijzenoorlog. De belangrijkste reden hiervoor is dat de bedrijven verwachten dat de consument door de lagere prijzen geneigd is meer te kopen. Eén op de vijf bedrijven verwacht een omzetdaling van 1 procent en nog eens 20 procent een omzetdaling van 2 procent.

Ook als niet meegedaan wordt aan een nieuwe prijzenslag verwacht 35 procent van de bedrijven geen om-zetverandering. Eén op de vijf supermarkten verwacht een omzetdaling van minder dan 5 procent. ‘Het zal duidelijk zijn dat alleen de bedrijven met een financiële buffer de aanstaande prijzenslag zullen overleven’, constateert Marc van der Plas van KPMG. ‘En dat zijn in het algemeen de bedrijven die een financieel sterke moeder hebben of de grotere ketens die in familiehanden zijn en in het verleden een goede buffer hebben opgebouwd. De kans dat kleinere ketens met minder inkoopkracht en financieel uithoudingsvermogen om gaan vallen zal de laatste drie maanden van dit jaar sterk toenemen. Overigens ontstaat door de prijzenslag een duidelijke verschuiving van de consumentenvoorkeur van private labels naar de A-merken. De prijs van het A-merk is in korte tijd dusdanig gedaald dat de verschillen met de private labels kleiner zijn geworden. Consumenten kiezen daarom in toenemende mate voor de A-merken’.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat de bedrijven de alternatieven voor een prijsverlaging met na-me zoeken in de verbetering van de service aan de klant en de zorg voor vakbekwaam personeel. Van der Plas: ‘De behoefte om zich ook weer op andere elementen te onderscheiden dan prijs neemt toe. Niet zo vreemd overigens, aangezien alle supermarkten zich het laatste jaar hebben gericht op het prijswapen. En als alle supermarkten zich op prijs storten verandert er niet veel in de onderlinge positionering. De grote vraag is of de consument al aandacht heeft voor het service-element of zich nog steeds laat leiden door prijsacties’. (beeld: Argus)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in