Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument oriënteert zich in winkel en folder

De winkel blijft de belangrijkste oriëntatiebron voor Nederlandse consumenten. De sociale media spelen een marginale rol.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De winkel is voor 58% van de Nederlandse huishoudens nog steeds de meest nuttige informatie- en oriëntatiebron voor het doen van een aankoop. De huis-aan-huis-folder volgt op korte afstand met 52%.Internet daarentegen is 'slechts' voor 23,9% de belangrijkste inspiratiebron, terwijl sociale media met 4,9% verrassend laag scoren

related partner content for mobile comes here

Deze opvallende conclusie is afkomstig uit onderzoek van Experian Marketing Services. Bijna vierduizend beslissers binnen Nederlandse huishoudens kregen de vraag voorgelegd welk kanaal zij als meest nuttig ervaren als informatie- en oriëntatiebron voorafgaand aan de aanschaf van een product of dienst.

Hieronder de volledige lijst met oriëntatiekanalen en de percentages
.
Kanaal Helpt bij aankoop
Winkel 58,0%
Folder 52,0%
Internet 23,9%
Post/DM 23,2%
E-mail 17,9%
Krant 14,8%
TV 12,3%
Tijdschrift 12,3%
Buitenreclame 5,2%
Sociale Media 4,9%
Radio 4,9%
Telefonische verkoop 2,4%
Mobiel 2,3%

Dat kanalen als social media, mobiel en telefonische verkoop laag gewaardeerd worden heeft volgens Ed Kassens, General Manager van Experian Marketing Services, een duidelijke oorzaak:”We merken dat deze kanalen door veel consumenten tot hun privé terrein worden gerekend. We vroegen het panel ook via welk kanaal ze zelf bij voorkeur contact zoeken met bedrijven. Ook hier scoort social media met 9% veel lager dan de winkel, e-mail en internet. Meer dan de helft van alle Nederlanders geeft aan de voorkeur aan die kanalen te geven.”

Overigens zijn er grote verschillen in waardering per type huishouden. Experian maakt daarbij een onderverdeling met het eigen Mosaic klassificatiesysteem. Dan blijkt dat sociale media als oriëntatiebron vooral onder ‘Stedelijke Balanceerders’ als nuttig wordt ervaren (11%). Deze groep die zich kenmerkt door een laag inkomen en vaak niet-westerse achtergrond, waardeert ook het mobiele kanaal twee keer zo hoog als het landelijk gemiddelde. Bij de ‘Elitaire Topklasse’, de meest welvarende groep huishoudens die bovenaan de maatschappelijke ladder staat, is juist de hoogste waardering van de winkel waarneembaar en worden sociale media onder het landelijk gemiddelde gewaardeerd.

Experian presenteert het Mosaic Web Behaviour onderzoek tijdens Marketing Forward, het vrij te bezoeken marketingevenement voor senior marketeers op 20 november in het Spant in Bussum.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in