Consument oriënteert zich in winkel en folder
De winkel is voor 58% van de Nederlandse huishoudens nog steeds de meest nuttige informatie- en oriëntatiebron voor het doen van een aankoop. De huis-aan-huis-folder volgt op korte afstand met 52%.Internet daarentegen is 'slechts' voor 23,9% de belangrijkste inspiratiebron, terwijl sociale media met 4,9% verrassend laag scoren
Deze opvallende conclusie is afkomstig uit onderzoek van Experian Marketing Services. Bijna vierduizend beslissers binnen Nederlandse huishoudens kregen de vraag voorgelegd welk kanaal zij als meest nuttig ervaren als informatie- en oriëntatiebron voorafgaand aan de aanschaf van een product of dienst.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaCampagneleider fondsenwerving
Natuur & Milieu
Hieronder de volledige lijst met oriëntatiekanalen en de percentages
.
Kanaal Helpt bij aankoop
Winkel 58,0%
Folder 52,0%
Internet 23,9%
Post/DM 23,2%
E-mail 17,9%
Krant 14,8%
TV 12,3%
Tijdschrift 12,3%
Buitenreclame 5,2%
Sociale Media 4,9%
Radio 4,9%
Telefonische verkoop 2,4%
Mobiel 2,3%
Dat kanalen als social media, mobiel en telefonische verkoop laag gewaardeerd worden heeft volgens Ed Kassens, General Manager van Experian Marketing Services, een duidelijke oorzaak:”We merken dat deze kanalen door veel consumenten tot hun privé terrein worden gerekend. We vroegen het panel ook via welk kanaal ze zelf bij voorkeur contact zoeken met bedrijven. Ook hier scoort social media met 9% veel lager dan de winkel, e-mail en internet. Meer dan de helft van alle Nederlanders geeft aan de voorkeur aan die kanalen te geven.”
Overigens zijn er grote verschillen in waardering per type huishouden. Experian maakt daarbij een onderverdeling met het eigen Mosaic klassificatiesysteem. Dan blijkt dat sociale media als oriëntatiebron vooral onder ‘Stedelijke Balanceerders’ als nuttig wordt ervaren (11%). Deze groep die zich kenmerkt door een laag inkomen en vaak niet-westerse achtergrond, waardeert ook het mobiele kanaal twee keer zo hoog als het landelijk gemiddelde. Bij de ‘Elitaire Topklasse’, de meest welvarende groep huishoudens die bovenaan de maatschappelijke ladder staat, is juist de hoogste waardering van de winkel waarneembaar en worden sociale media onder het landelijk gemiddelde gewaardeerd.
Experian presenteert het Mosaic Web Behaviour onderzoek tijdens Marketing Forward, het vrij te bezoeken marketingevenement voor senior marketeers op 20 november in het Spant in Bussum.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid