`Winkel nog steeds belangrijke oriëntatiebron`
De (huis-aan-huis-) folder staat met 52 procent nog boven internet (23,9 procent). Experian Marketing Services vroeg aan 3.821 ‘beslissers’ in Nederlandse huishoudens welk kanaal zij als het nuttigst ervaren als informatie- en oriëntatiebron voorafgaand aan de aanschaf van een product of dienst.
De totale lijst van oriëntatiekanalen:
Kanaal - helpt bij aankoop
Winkel - 58%
Folder - 52%
Internet - 23,9%
Post/DM - 23,2%
E-mail - 17,9%
Krant - 14,8%
Tv - 12,3%
Tijdschrift - 12,3%
Buitenreclame - 5,2%
Sociale Media - 4,9%
Radio - 4,9%
Telefonische verkoop - 2,4%
Mobiel - 2,3%
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Verklaring lage score sociale media
De oorzaak de lage waardering van kanalen als sociale media, mobiel en telefonische verkoop is volgens Ed Kassens, general manager van Experian Marketing Services: ‘We merken dat deze kanalen door veel consumenten tot hun privéterrein worden gerekend. We vroegen het panel namelijk ook via welk kanaal ze zelf bij voorkeur contact zoeken met bedrijven. Ook hier scoort sociale media met 9 procent veel lager dan de winkel, e-mail en internet. Meer dan de helft van alle Nederlanders geeft aan de voorkeur aan die kanalen te geven.’
Het data & intelligencebureau maakt gebruik van een consumentenclassificatie genaamd ‘Mosaic Huishouden’: Nederlandse huishoudens worden onderverdeeld in 14 groepen en 50 typen.
Het bureau ziet hierbij dat sociale media als oriëntatiebron met 11 procent (in vergelijking tot het landelijk gemiddelde van 4,9 procent) vooral onder 'Stedelijke Balanceerders' als nuttig worden ervaren. Deze groep, met een laag inkomen en vaak een niet-westerse achtergrond, waardeert ook het mobiele kanaal twee keer zo veel dan het landelijk gemiddelde van 2,3 procent. Bij de 'Elitaire Topklasse', de meest welvarende groep huishoudens die bovenaan de maatschappelijke ladder staat, zien we juist de hoogste waardering van de winkel en worden sociale media onder het landelijk gemiddelde gewaardeerd.
Het onderzoek wordt Marketing Forward op 20 november gepresenteerd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid