Overslaan en naar de inhoud gaan

`Winkel nog steeds belangrijke oriëntatiebron`

De winkel wordt door 58 procent van de Nederlandse huishoudens nog steeds als meest nuttige informatie- en oriëntatiebron voorafgaand aan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De (huis-aan-huis-) folder staat met 52 procent nog boven internet (23,9 procent). Experian Marketing Services vroeg aan 3.821 ‘beslissers’ in Nederlandse huishoudens welk kanaal zij als het nuttigst ervaren als informatie- en oriëntatiebron voorafgaand aan de aanschaf van een product of dienst.

related partner content for mobile comes here

De totale lijst van oriëntatiekanalen:
Kanaal - helpt bij aankoop
Winkel - 58%
Folder - 52%
Internet - 23,9%
Post/DM - 23,2%
E-mail - 17,9%
Krant - 14,8%
Tv - 12,3%
Tijdschrift - 12,3%
Buitenreclame - 5,2%
Sociale Media - 4,9%
Radio - 4,9%
Telefonische verkoop - 2,4%
Mobiel - 2,3%

Verklaring lage score sociale media
De oorzaak de lage waardering van kanalen als sociale media, mobiel en telefonische verkoop is volgens Ed Kassens, general manager van Experian Marketing Services: ‘We merken dat deze kanalen door veel consumenten tot hun privéterrein worden gerekend. We vroegen het panel namelijk ook via welk kanaal ze zelf bij voorkeur contact zoeken met bedrijven. Ook hier scoort sociale media met 9 procent veel lager dan de winkel, e-mail en internet. Meer dan de helft van alle Nederlanders geeft aan de voorkeur aan die kanalen te geven.’

Het data & intelligencebureau maakt gebruik van een consumentenclassificatie genaamd ‘Mosaic Huishouden’: Nederlandse huishoudens worden onderverdeeld in 14 groepen en 50 typen.
Het bureau ziet hierbij dat sociale media als oriëntatiebron met 11 procent (in vergelijking tot het landelijk gemiddelde van 4,9 procent) vooral onder 'Stedelijke Balanceerders' als nuttig worden ervaren. Deze groep, met een laag inkomen en vaak een niet-westerse achtergrond, waardeert ook het mobiele kanaal twee keer zo veel dan het landelijk gemiddelde van 2,3 procent. Bij de 'Elitaire Topklasse', de meest welvarende groep huishoudens die bovenaan de maatschappelijke ladder staat, zien we juist de hoogste waardering van de winkel en worden sociale media onder het landelijk gemiddelde gewaardeerd.

wordt Marketing Forward op 20 november gepresenteerd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in