Overslaan en naar de inhoud gaan

Extra geld voor marketing van culturele projecten

Blockbusterfonds XTRA is erop gericht om extra investeringen in marketing van kleinere culturele projecten mogelijk te maken.
blockbusterfonds
blockbusterfonds

Tijdens het 10-jarig jubileum van het Blockbusterfonds is een nieuwe regeling voor de kunstensector bekendgemaakt: Blockbusterfonds XTRA (BBF XTRA). De nieuwe regeling – wederom een samenwerking tussen het Prins Bernhard Cultuurfonds, VSB Fonds, de VandenEnde Foundation en de VriendenLoterij - is net als het Blockbusterfonds erop gericht om extra investeringen in de marketing van culturele projecten mogelijk te maken. Waar het Blockbusterfonds zich richt op projecten met ‘blockbusterpotentie’, is BBF XTRA bedoeld voor kleinere projecten.

related partner content for mobile comes here

De culturele sector heeft het - mede als gevolg van de pandemie en de lockdowns - lastig. De sector heeft te maken met een terugval in bezoekersaantallen. Een extra investering in de marketing, in combinatie met de afname van kaarten door de VriendenLoterij, geeft aanvragers de kans publiek terug te winnen. De aanvragen kunnen al vanaf eind dit jaar worden gedaan.

10 jaar Blockbusterfonds

Joop van den Ende is founding father van het Blockbusterfonds dat in 2012 tot stand kwam. De samenwerkende fondsen verlenen sindsdien bijdragen aan culturele projecten die de potentie hebben uit te groeien tot ‘blockbusters’. Met een lening of garantiebijdrage, in combinatie met een gegarandeerde afname van entreetickets, worden bijzondere culturele projecten ondersteund die gericht zijn op een groot en breed publiek. De lening of garantiebijdrage wordt ingezet om extra marketinginspanningen te financieren. De afname van entreetickets zorgt voor een bodem in de exploitatie, waardoor een ondernemer minder risico loopt.  

Het 10-jarig jubileum van het Blockbusterfonds werd gevierd in DeLaMar in Amsterdam. Van den Ende: 'Investeren in kunst en cultuur is investeren in een gezonde maatschappij. Het zijn de kunsten die ons de mogelijkheid bieden uit te drukken wat wij nog niet weten en maar al te graag willen ontdekken.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in