Overslaan en naar de inhoud gaan

Martijn van Dam stapt op bij NPO

Hij verlaat de publieke omroep na vijf jaar en gaat zich richten op de persoonlijke datakluis van DPG, Mediahuis, NPO, RTL NL en Talpa.
Martijn van Dam
Martijn van Dam
© Foto: NPO, Michel Schnater
Martijn van Dam
Martijn van Dam
© Foto: NPO, Michel Schnater

Martijn van Dam houdt het na vijf jaar voor gezien bij de NPO. Hij stelt zijn zetel in de raad van bestuur beschikbaar.  

related partner content for mobile comes here

Van Dam gaat zich met Arno Otto van Talpa Network richten op de ontwikkeling van de zogenoemde persoonlijke datakluis. Dit is een samenwerking van DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL Nederland en Talpa Network. Van Dam was een van de motoren achter deze samenwerking.

De datakluis biedt Nederlanders de mogelijkheid om zelf hun digitale data op te slaan en te bepalen wie, wanneer welke data mogen gebruiken en inzien. Van Dam en Otto worden bestuurder bij de Stichting Nederlandse Datakluis die de samenwerking gaat vormgeven.

Martijn van Dam noemt de ontwikkeling van een nieuwe data-infrastructuur waarin privacy hersteld wordt ‘een hele spannende uitdaging’ die aansluit bij zijn inzet voor digitale innovatie en privacybescherming.

Zichtbare bestuurder

Van Dam was een bestuurder die zich onderscheidde. Hij was zo’n 12 jaar Tweede Kamerlid voor de PvdA en werd eind 2015 staatssecretaris van Economische Zaken in het kabinet-Rutte-Asscher.

Binnen de NPO Binnen de Raad van Bestuur focuste hij vooral op de strategie rond digitalisering en data, technologie, innovatie en distributie, maar hield zich ook met andere dossiers bezig. Zo was hij de initiator van de vergaande samenwerking tussen de Vlaamse Publieke omroep en de NPO die vorige week werd gepresenteerd.

Van Dam: ‘Gelukkig ben ik niet ver weg en blijf ik werken voor belangrijke publieke waarden in het medialandschap.’

Digitale strategie versterkt

Volgens Tjibbe Joustra, voorzitter van de raad van toezicht van NPO, is de afgelopen jaren onder leiding van Van Dam de digitale strategie versterkt en NPO Start en NPO Plus flink gegroeid. Joustra noemt het ‘heel mooi dat hij nu mede namens NPO deze unieke samenwerking met commerciële media gaat vormgeven’ rond de persoonlijke datakluis.
 

Voorlopig worden de taken van Martijn van Dam in de Raad van Bestuur NPO waargenomen door de andere twee bestuurders: Frederieke Leeflang en Paul Doop.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in